Tillsammans gör vi Botkyrka tryggare

26 januari 2023

Kommun och politik

Den senaste tidens våldsdåd i samhället som även drabbat oss i Botkyrka måste få ett slut!

Ett konstverk av en pistol vars pipa är formad som en knut.

– Den senaste tidens händelser är oförsvarbara och ansvariga måste ställas till svars. Den akuta utvecklingen som vi nu ser i Stockholmsområdet måste få ett stopp, för en sak är glasklar – våra områden och kommunen tillhör oss, och inte några gängmedlemmar, säger Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka och fortsätter:

– I kommunen vässar vi hela tiden våra uppdrag och verksamheter och tar ett än större medvetet ansvar att vara brottsförebyggande. Självklart samverkar vi också nära med såväl polis som andra myndigheter för att stötta och bidra i utredningarna och alla kommunens resurser står till förfogande vid behov.

Våra områden och kommunen tillhör oss, och inte några gängmedlemmar.

Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande

Kommunen arbetar sedan länge med att bistå myndigheter, civilsamhället, frivilligorganisationer och aktörer med resurser där det behövs, ett arbete som nu har utökats efter den senaste tidens våldsdåd.

Kommunen genomför självklart egna olika trygghetsskapande insatser, vilket du kan läsa mer om här.

Har du sett eller hört något?

Tips från medborgare är ofta helt avgörande för att polisen ska kunna kartlägga brottslighet eller se delar och helheter i ett brottsmönster. För tips kan du ringa 114 14 eller tipsa polisen via webben