Så kan DU bidra till att vända våldsutvecklingen

20 februari 2023

Kommun och politik

Sedan julhelgen 2022 har en rad grova brott skett i region Stockholm. Det påverkar många, inte enbart de direkt berörda.

Martin Lazar, kommunpolis på lokalpolisområde Botkyrka var med i Efterlyst den 16 februari 2023 och pratade om att varje enskild person behöver känna ett ansvar för sitt område, se video nedan.

Polisen kan inte ensam vända våldsutvecklingen utan här måste hela samhället hjälpa till på det sätt som är möjligt. Det gemensamma arbetet som finns mellan myndigheter, kommuner och civilsamhället är en förutsättning för det fortsatta trygghetsskapande arbetet samt för att förhindra och förebygga brott.

Ett sätt att bidra är att ”tipsa polisen” så fort man ser någonting avvikande eller om man har information som kan påverka polisens arbete. Det går att lämna tips anonymt.

Hur gör jag?

Vi behöver kraftsamla oss för att vända den här negativa utvecklingen

Martin Lazar, Kommunpolis

Har du drabbats av våld finns det stöd att få av Botkyrka kommun

För dig som blivit utsatt för eller bevittnat ett brott och är 10-20 år, finns Stödcentrum för unga brottsutsatta.
Telefon: 08-530 61050

Det finns också stöd för dig som lever i, eller är i riskzonen, för ett kriminellt liv.
Telefon: 073-717 3132

Områdessekreteraren arbetar förebyggande med de nätverk som omger barn och unga, som föräldrar, skola, fritid med flera.
Telefon: 08-530 61025

Elisabet Fransson