Folkfest när modersmålets dag äntligen var tillbaka

22 februari 2023

Skola och förskola

Efter flera års uppehåll på grund av pandemin, kunde Botkyrka äntligen fira modersmålets dag igen. Det var ett späckat program som visades på Tumbascenen.
– Jag måste erkänna att jag fick tårar i ögonen, säger Eva Udo, enhetschef på Språkcentrum.

Uppträdande på scen under Internationella modersmålsdagen 2023.

Framför scenen är det nästan fullsatt. Småsyskon vrider sig otåligt i pappas knä med overallen nerhasad över knäna. Enhetschefen på språkcentrum, Eva Udo, kliver upp.

Hon tar ett andetag och fortsätter med lätt darrande röst.
– Men det kanske allra viktigaste är att ett modersmål formar ens identitet. När jag såg barnen dansa här på genrepet måste jag erkänna att jag fick tårar i ögonen. Det bara strålar om dem!

Internationella modersmålsdagen har funnits sedan 1999, när den instiftades av FN-organet UNESCO. I Botkyrka har den firats ”i många, många, många år” berättar Eva Udo. Men i år är det första gången sedan pandemin som man kan fira på riktigt, på scenen, med uppträdanden och massor av människor.

– Vi har faktiskt 4 600 elever som läser modersmål i Botkyrka. Inom kommunen har vi cirka 100 språk som talas, och ungefär 50 av dem undervisas som modersmål. Alla klassrum som har modersmål har på något sätt uppmärksammat den här dagen, säger Eva Udo.

På scenen blir det dags för BKS-gruppen, alltså de som har bosniska, kroatiska och serbiska som modersmål. En efter en berättar korta fakta om sitt språk. De avslutar med att sjunga folkvisan Niška Banja. Tonåringarna lite självmedvetet, de yngre barnen mer blygt. De minsta har vinterskor som går upp på halva vaden.

Efter framträdandet försöker Marija Svetic att fördela bullar, äpplen och festis så rättvist som möjligt mellan barnen i BKS-gruppen. Hon är lärare i bosniska, kroatiska och serbiska

– Det gick bra. Kanske inte lika bra som när vi övade innan, men ändå, säger hon.

Språkläraren Marija och hennes elever efter framträdandet.

Vad betyder den här dagen för dig och dina elever?
– Att vi får möjlighet att visa vikten av modersmålet. Att visa att det är viktigt att bevara sitt modersmål, eftersom det är en del av oss alla. Egentligen borde vi fira varje dag, men just den här dagen påminner vi alla om hur viktigt det är. Dessutom är Botkyrka en mångkulturell kommun, och därför är det viktigt att visa vad vi jobbar med.

Modersmålsundervisning har i perioder varit kritiserat. Vissa menar att det tar fokus från att lära sig svenska, att det är onödigt att undervisa i något som många barn lär sig hemma med sina föräldrar. Men den kritiken avvisas bestämt av Marija Svetic.

– Om du kan ditt modersmål, kan du hantera andra språk mycket bättre. Du får bättre förståelse för dem och det blir lättare att lära sig. Du får en helt annan bredd.

En av hennes elever, femtonåriga Alisa Aljkanović, berättar att hon har pluggat modersmål sedan hon gick i fyran. Då flyttade hennes familj hit från Montenegro. Hennes föräldrar är från Bosnien.

Marija och Alisa under Modersmåldagen 2023.

Vad betyder det för dig att ha modersmål i skolan?
– Det är en stor sak för mig, för jag är väldigt stolt över var jag kommer från. Jag vill fortsätta att lära mig mitt språk och om min kultur, även om jag har lämnat mitt hemland. Och det är precis som Marija säger: det är lättare att lära sig andra språk om man kan sitt modersmål. Jag har lärt mig svenska, engelska och spanska.

Vad tror du det betyder för Botkyrka att fira modersmålets dag på det här sättet?
– Det är bra för barn som mig som har föräldrar från andra länder. Man får veta att det finns massor med barn som också kommer från andra länder och som pratar andra språk. Man är inte ensam.

På scenen har det blivit dags för punjabi-gruppens uppträdande. Öronbedövande bhangra-musik dånar ut och ett tiotal tonårstjejer i färgsprakande kläder dansar synkroniserat. Efter det blir det mongolisk poesi, därefter sydamerikansk dans. I foajén börjar den ukrainska gruppen bli färdig. De har traditionella blusar och laddar med kakor.

Kvällen är långt ifrån över.