Elever från S:t Botvids gymnasium i bussolycka

23 februari 2023

Skola och förskola

Idag på morgon skedde en trafikolycka med tre bussar inblandade på väg till Romme. I bussarna fanns cirka 100 elever från S:t Botvids gymnasium på väg på till skidbacken för en dagsutflykt.

Eleverna i bussarna som krockat har fått vård. Skolan har fått uppgifter om att några personer är allvarligt skadade men vet ännu inte om det är elever och personal från S:t Botvids gymnasium.

Den fjärde bussen med elever är inte berörd utan hade redan anlänt till Romme när olyckan skedde.

Ersättningsbussar är på väg och tar dem sedan tillbaka till Stockholm.

– Jag har aktiverat skolans krisgrupp och vi bedömer läget utifrån den information vi får löpande. Vi håller kontakt med elever, vårdnadshavare och personal om händelseutvecklingen. Vi finns även på plats på skolan under kvällen med stöd till de som behöver. Väldigt tråkigt att detta händer på friluftsdagen men vi hoppas att allt går bra, säger rektor Karin Eiderbrant.

Frågor från medier

Helena Mellström, kommunikatör
Utbildningsförvaltningen
helena.mellstrom@botkyrka.se