Elever och personal från S:t Botvids gymnasium hemma efter bussolycka

23 februari 2023

Skola och förskola

Elever och personal har nu kommit hem efter den större trafikolyckan på morgonen i närheten av Hedemora.

Idag på morgon skedde en trafikolycka med tre bussar inblandade på väg till Romme. I bussarna fanns cirka 100 elever samt personal från S:t Botvids gymnasium på väg på till skidbacken för en dagsutflykt. Samtliga togs om hand på plats av räddningstjänsten och de som behövde mer vård fick hjälp på sjukhus och vårdcentral bland annat för skärskador.

Ersättningsbussar och taxi har under eftermiddagen hjälpt alla inblandade tillbaka till skolan. En elev finns kvar för observation på sjukhus.

– Jag har varit på plats under dagen och deltagit i krisorganisationens arbete. Det är så klart en händelse som berör många och alla har verkligen ställt upp för att göra sitt yttersta för att hjälpa till. Personalens engagemang är ovärderligt, säger Peter Bergström, verksamhetschef gymnasieskola.

– Mitt fokus är kontakt med elever, vårdnadshavare och personal, och att se till att vår organisering fungerar så bra som möjligt. Berörda behöver få information och att skolan möter upp så bra det bara går när alla kommer hem. Vi har haft många vuxna på plats och kunnat erbjuda samtalsstöd. Men det stannar inte här, vi fortsätter med arbetet under morgondagen, säger Karin Eidebrant, rektor S:t Botvids gymnasium.

Frågor från medier

Helena Mellström, kommunikatör
Utbildningsförvaltningen
helena.mellstrom@botkyrka.se