• Startsida
  • Nyhetsarkiv
  • Tusentals barn kommer fira 10 år med Botkyrkas stora idrottsfest på sportlovet!

Tusentals barn kommer fira 10 år med Botkyrkas stora idrottsfest på sportlovet!

24 februari 2023

Uppleva och göra

Glädjerus är det som många barn brukar beskriva Botkyrka Wintergames med. I år blir det dessutom extra allt när eventet firar tio år.

Massor av barn i en idrottshall som spelar curling, pingis, provar skateboard, kampsport, fäktning.

Wintergames 2023.

–Det kommer bussar av barn från Södertälje, Rönninge och Mälarhöjden och såklart från Botkyrka. Det är många barn som uttryckt att ”det här är bästa dagen i mitt liv” när de varit med på Wintergames, berättar Tobias Celik, idrottsutvecklare på Botkyrka kommun.

På Botkyrka Wintergames får barn och unga testa massor av olika aktiviteter med Botkyrkas föreningar.

–Det är en plats där de enkelt får möjlighet att upptäcka vilka föreningar som finns och hitta aktiviteter de gillar och kan fortsätta med, säger Tobias och berättar att det brukar vara cirka 1500 besökare per dag på Wintergames.

Aktiviteterna som erbjuds är bland annat curling, dans, parkour, fäktning, skateboard, bågskytte, skidskytte, fotboll, skridskodisco, innebandy, många olika kampsporter, DJ:ande, och mycket mer!

–Under åren har vi verkligen breddat utbudet så att vi når ut till alla målgrupper. Till exempel har vi erbjudit paraidrott de senaste åren samt att e-sport gör come back i år, säger Chrishan Fernando på RFSISU-Stockholm, som projektleder eventet tillsammans med Botkyrka kommun.

Vi har breddat utbudet så vi når ut till alla målgrupper, t.ex. med paraidrott och e-sport

Chrishan Fernando

Botkyrka Wintergames datum, tider och platser

27-28 februari klockan 11.00-15.00 i Idrottshuset och Ishuset, Tumba.
1-2 mars klockan 11.00-15.00 i Botkyrkahallen och Fotbollshallen, Hallunda.