• Startsida
  • Nyhetsarkiv
  • Fler fritidsaktiviteter, renovering av centrum och belysning, belysning, belysning…!

10 mars 2023

Kommun och politik

Botkyrkadialogen besökte nyligen Albys Hjärta för att träffa områdets ungdomar. Över fika och en bit pizza diskuterades allt från behovet av skoltrafikpoliser till att det saknas ett billigt kvällsöppet matställe i Alby. Men frågan om utebelysning var dominerande under kvällen.

Två kvinnor sitter runt ett bord och tittar på en karta över Botkyrka.

Botkyrkadialogens projektledare, Ana Ekelund, och Botkyrkabon Stina Riedel diskuterar platser i Alby som Stina tycker behöver bättre belysning.

Otillräcklig belysning gör att gångvägen mellan Alby och Fittja känns otrygg. Samma sak med gångvägen mot Albyberget från Alby centrum. Det tycker bland annat Aischa, Basma, Chaymaa, Sabrina och Stina som deltog i ungdomsdialogen i Albys Hjärta nyligen. Efter att ha gått en trygghetsvandring i området kunde de peka ut flera platser som de vill se förbättringar på för att göra dem tryggare.

En annan av deltagarna, Kenneth Enwenode, är dansare och tränar mycket i dansstudion i Albys Hjärta. Han och hans vänner vill starta dansverksamhet och lära ut dans till alla som vill. De tyckte också att gymmet i huset skulle behöva byggas ut så att fler kan träna på fritiden.

En ung man i jacka och keps sitter vid ett bord och ler stort.

Jumari Brown dansar och tränar på Albys Hjärta. Han vill att fler ska kunna träna där och föreslår ett större gym.

”Handlar om hur vi stärker lokalsamhället tillsammans”

En av dem som var där för att lyssna och prata med ungdomarna var Heidi Henftling (C). Heidi är ny ledamot i dialog- och demokratiberedningen som är den grupp politiker som styr Botkyrkadialogen.

Hur var det att ha dialog med våra yngre invånare?

– Det var givande att lyssna och det är roligt att barnen och ungdomarna är så engagerade i sitt område. Botkyrkadialogen är viktig för det demokratiska samtalet mellan politiker och invånare. Det handlar om hur vi vill stärka lokalsamhället tillsammans, och då räcker det inte med att vi politiker dyker upp vart fjärde år när det är val. Jag har tipsat både vänner och kollegor om att komma på dialogen i Alby centrum lördagen 25 mars. Då är alla välkomna.

Botkyrkadialogen är viktig för det demokratiska samtalet

Heidi Henftling (C), ledamot i dialog- och demokratiberedningen

Första dialogen på plats

Ana Ekelund, projektledare för Botkyrkadialogen var glad att äntligen få vara på plats.

– Det här är den andra gången Botkyrkadialogen besöker Alby. Första gången var under vårvintern 2021 och på grund av pandemin genomfördes dialogen i princip enbart digitalt. Så det är extra roligt att få genomföra en dialog på plats, och ha möjlighet att ha en riktad dialog så som den här på Albys hjärta.

Här får du veta mer

Vill du veta mer om vad som kom fram på ungdomsdialogen? Gå in och läs alla förslag på dialog.botkyrka.se. Där kan du också skriva in egna förslag och gilla andras. Botkyrkadialogen i Alby pågår till och med 31 mars. Läs mer på botkyrka.se/botkyrkadialogen.