Nyhet
Botkyrka vill att fler ska satsa på läraryrket
15 mars 2023
Skola och förskola
Många skolor har svårt att hitta behöriga lärare. Genom ett samarbete mellan Botkyrka kommun och organisationen Teach for Sweden (TFS) kan personer med annan akademisk examen bli lärare i våra skolor. En av kommunens skolor som fångat upp TFS:are är Hammerstaskolan.
Programmet går ut på att jobba 80 procent som lärare varvat med studier under två år motsvarande 1,5 års heltidsstudier. Det kräver att både skola och studerande satsar. Men det underlättar att den som studerar kan ha bibehållen lön tack vare att kommunen stöttar skolorna ekonomiskt.
Runt om i kommunen finns det flera som gått eller går utbildningen genom Teach for Sweden. På Hammerstaskolan har det till och med bildats ett litet kluster av så kallade TFS:are.
Johan Kvissberg, lärare årskurs 9
Johan Kvissberg gick programmet när han jobbade på en skola i en annan kommun. När han var färdig befann han sig i en knepig situation där han helst ville undervisa på högstadiet men där skolan hade mest behov på mellanstadiet. Då kom ett samtal från en tidigare TFS-kompis som uppmuntrade Johan att söka till Hammerstaskolan.
– Jag trivs väldigt bra här. Jag känner mig behövd och uppskattad, och jag tycker att vi har härliga elever och bra vårdnadshavare som bryr sig. Jag jobbar mycket hellre i ett utmanande sammanhang och där personer bryr sig.
Johan är välutbildad, precis som sina TFS-kollegor på Hammerstaskolan. Han har en examen som högskoleingenjör i kemiteknik från Kungliga Tekniska högskolan (KTH). Efter studierna har han arbetat med framför allt miljö- och processteknik inom flera olika branscher där han fått använda sina kunskaper inom matematik och kemi. En dag bestämde han sig för att bli lärare och såg ansökan till Teach for Sweden.
Vad kan du säga till den som funderar på att ansöka?
– Jag kan absolut rekommendera TFS. De är otroligt proffsiga. Man får stöd, coachning och utbildning i praktisk lärarkunskap. De gjorde ett fantastiskt jobb med att lära oss det som vi behövde för att stå framför eleverna i klassrummet. Men det var tufft att jobba och studera samtidigt. Att plugga och ha småbarn var inte den bästa kombinationen men det gick med nöd och näppe.
Sofia Söderström, lärare årskurs 8
Sofia Söderström blev klar TFS:are juni 2021. Johan Kvissberg och en annan kollega ringde Sofia: ”Vi behöver en till lärare!”. Bilden de målade upp var positiv. En mindre skola, bra samarbete i arbetslagen, god stämning och bra ledning.
– Jag undervisar i årskurs 8 och trivs jättebra!
Sofia är civilingenjör med inriktning maskinteknik vid Linköpings universitet. Hon jobbade några år inom energibranschen men har länge haft suget och nyfikenheten på läraryrket.
Vad fick dig att söka till Teach for Sweden?
– Jag tänkte alltid att jag ville bli lärare men senare. En dag såg jag reklam om TFS och jag tog klivet. Att bibehålla lönen och plugga samtidigt kändes bra. Det fanns mycket stöd, coachning och flera ledarskapsutvecklare som jag kunde bolla allt möjligt med. Det är bra gemenskap, både under utbildningen och efter.
Sofia ser att det finns behov på flera håll i skolan där hon arbetar idag. Det handlar om att stötta elever men också om att organisera stödet. Det är många som behöver mycket hjälp, särskilt i matematik som många tycker är ett svårt ämne.
– Det är klart att det är en utmaning, en ny värld och nya sammanhang – inte bara att hålla lektioner. Alla relationer kring elever och vårdnadshavare innebär en omställning. När jag vårdar kontakterna får jag också mycket positiv respons från föräldrar som vill hjälpa till.
Kalle Palmqvist, lärare årskurs 7
Kalle Palmqvist har dubbla examen, civilingenjör vid KTH med inriktning kemiteknik och civilekonom vid Stockholms universitet. Efter studierna jobbade Kalle som managementkonsult några år för att sedan söka sig till läkemedelsindustrin där han blev kvar i 20 år. Han har också lång erfarenhet av ledningsgruppsarbete.
– Jag har alltid gillat skolan. När jag läste ekonomiprogrammet på Stockholms universitet så undervisade jag parallellt i matematik vid KTH. Jag fick nys om Teach for Sweden för sex år sedan då jag såg ett tv-program där en av deltagarna nämnde utbildningen. Tanken att börja undervisa grodde redan då men det var först i våras som jag var redo att ta steget.
Kalle går programmet just nu och räknar med att bli klar till sommaren 2024. Han inledde utbildningen under våren 2022 med träffar och seminarier. Först digitala föreläsningar i tre dagar, därefter internat i tio dagar med ett 40-tal andra deltagare och sedan ytterligare en fysisk träff. Programmet är upplagt så att pedagogikstudier varvas med studier i ledarskap och samtidigt ska han jobba.
Ser du någon utmaning?
– Jag var beredd på att det skulle vara tufft att jobba och studera samtidigt. Jag tycker att TFS har förberett oss bra och jag har känt mig trygg i klassrummet från första dagen då jag mötte mina elever. De andra TFS-kursarna är en stor tillgång och vi hjälps åt att utbyta erfarenheter. Jag har också fantastiska lärarkollegor på skolan som alltid ställer upp.
Hur gick det till när du sökte till Hammerstaskolan?
– Jag visste inte så mycket om skolan men fick träffa skolledningen och de gav mig ett jättebra intryck. De erbjöd mig att prata med kollegor och intervjua dem om hur det är på skolan. Jag trivs jättebra, det är alltid något som händer varje dag så det blir aldrig tråkigt. Jag känner att jag gör skillnad.
Lena Bergström Häggström, rektor Hammerstaskolan
Lena Bergström Häggberg började som rektor på Hammerstaskolan 2017. Lena har lång erfarenhet, först som lärare i Norsborg, Tullinge och Tumba, därefter som biträdande rektor på Kassmyraskolan och Broängsskolan. När hon kom till Hammerstaskolan var det efter en ganska orolig tid både för elever och medarbetare.
– Under den här tiden var det viktigt att skapa trygghet för alla på skolan. Vi jobbade fokuserat för att rekrytera behöriga lärare men vi lade också mycket tid på att det skulle vara rätt personer som skulle passa in hos oss och i våra arbetslag. Och inte minst att få ekonomin i balans.
Sedan dess har skolan vuxit med 50 barn och har nu 415 elever med 33 legitimerade lärare och några i utbildning. Rektorn betonar att det märks i verksamheten att det finns hög kompetens och en lugn miljö med stabilitet.
Hur ser du på Teach for Sweden-samarbetet?
– Det kan innebära stress för den som arbetar och studerar samtidigt, och för skolans organisation. Det är ett pussel att täcka upp scheman men värt allt arbete. Vi har mycket bra erfarenheter med lärare som genomgått Teach for Swedens utbildning. Det är yrkesskickliga personer som kommer från arbetslivet och de vet vad som krävs där ute. Det är bra att det kommer nya ögon och input till skolan. Vi är så nöjda.
Hur följer du upp samarbetet?
– Tre gånger varje termin gästar TFS en lektion som den studerande håller i. Jag har en kontaktperson som varit här och har avstämning då och då, eller vid behov. Skulle det vara något så vet jag vem jag kan kontakta. Det känns tryggt.
Fakta Hammerstaskolan
Område: Hallunda-Norsborg
Årskurs: F–9
Elever: 415 barn
Lärare: 36
www.hammerstaskolan.se
TIPS! Vill du veta mer om Hammerstaskolan och rektor Lena Bergström Häggbergs tankar om skolans uppdrag och om att leda en skola så lyssna på podden Pedagogik & Ledarskap från 2022-09-01, avsnitt 35.
Sök eller tipsa om Teach for Swedens lärarutbildning
Den som har akademisk examen med ämneskunskap inom matematik, naturkunskap, teknik, svenska, engelska eller spanska kan söka till ett 2-årigt program för att bli legitimerad lärare och arbeta på ett högstadium. Det är en utbildning som varvas med ett jobb på 80 procent med full lön.
Fakta Teach for Sweden
Sedan starten 2013 har närmare 400 akademiker gått, eller går, programmet. Tillsammans har de undervisat 40 300 elever på 230 skolor i 100 kommuner runt om i Sverige. År 2022 kom 15 procent av alla nyexaminerade NO-, matematik- och tekniklärare, och 22 procent av alla nyexaminerade tekniklärare, för årskurs 7–9 från Teach for Sweden.
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.