Elever lagar klimatsmart mat

20 mars 2023

Skola och förskola

Elever i årskurs 7 på Storvretskolan testade tillsammans med skolans kock att laga klimatsmart mat med baljväxter. Matlagningen ingår i projektet Food Jams som syftar till att väcka nyfikenhet att skapa goda rätter med baljväxter, som framöver skulle kunna bli ett stående inslag på menyn i Botkyrkas skolor.

I samarbete med projektet Food Jams, som drivs av Klimatkommunerna, bjöds elever i årskurs 7 in till att tillsammans med professionella kockar laga växtbaserad mat med baljväxter. Projektet går ut på att öka takten att minska de offentliga måltidernas klimatpåverkan och stimulera till ökat inslag av svenska baljväxter i skolmåltider. Baljväxter är näringsrika och klimatsmarta råvaror som är både bra för hälsan och miljön.

Martin Bystedt, ansvarig kock på Storvretsskolan är en av initiativtagarna till att projektet Food Jams genomförs på skolan. Han berättar att det är svårt att få elever i skolan att prova på vegetarisk mat och tycker det är viktigt och roligt att kunna engagera elever genom att de får testa på att laga klimatsmart mat. En del av de rätter som lagades skulle kunna bli ett stående inslag på menyn i Botkyrkas skolor.

- Jag vill servera mat som eleverna tycker om och äter. Vi vill laga mat från grunden men tyvärr lockar vegetariska halvfabrikat mer. Nu hoppas jag att vi ska hitta rätter med baljväxter som lockar flera av skolans elever att välja klimatvänlig mat, säger Martin Bystedt, ansvarig kock på Storvretskolan.

Det är jätteroligt få laga mat tillsammans med vänner

Michelle, elev i årskurs 7

Food Jams väcker nyfikenhet för vegetariskt

Syftet med Food Jams på skolan, där eleverna själva deltar, är att väcka elevernas nyfikenhet för att laga vegetarisk mat från grunden. Utifrån olika receptförslag med baljväxter tillagades flera rätter av elever i mindre grupper. Kockarna Andreas och Martin höll i övningen och hjälpte till med inspiration och handledning när eleverna på egen hand samarbetade och följde de nya recepten. Eleverna dukade sedan fram till en buffé som provsmakades av alla deltagare.

- Det är jätteroligt få laga mat tillsammans med vänner. Det är speciellt spännande att testa något som jag inte lagat förut med ärtor och kryddor som jag inte är van att äta. Maten var god faktiskt, säger Michelle, elev i årskurs 7, Storvretskolan.

Baljväxtbaserad mat minskar klimatpåverkan

Varje skoldag tillagas cirka 12 000 luncher i Botkyrkas grundskolor. Till lunch serveras alltid ett vegetariskt alternativ och en dag i veckan är alla alternativ vegetariska. Senaste året har klimatpåverkan från inköp av livsmedel minskat på utbildningsförvaltningen från 2,4 till 2,3 CO2e koldioxidekvivalenter per kilogram inköpt livsmedel. Att servera mer baljväxter är ett sätt i riktningen att minska klimatpåverkan.

- Vi behöver arbeta på många fronter för att tillsammans nå klimatmålen. Därför ser jag det som mycket positivt att vi uppmuntrar till att laga och äta mer klimatsmart mat såsom exempelvis baljväxter, säger Niklas Gladh, kommunalråd (MP).

Klimatet är en av Botkyrka kommuns prioriterade frågor och kommunen som organisation har som mål att vara klimatneutral till år 2025. Det innebär att kommunens egna inköp av varor och tjänster ska generera så lite växthusgasutsläpp som möjligt och de utsläpp som inte går att undvika ska kommunen klimatkompensera för.

Om projektet Food Jams

Food Jams är ett projekt som drivs av Klimatkommunerna. Klimatkommunernas övergripande syfte är att minska utsläppen av växthusgaser i Sverige genom erfarenhetsutbyte, påverkansarbete och spridning av goda exempel.

Projektet Food Jams går ut på att öka takten i att minska de offentliga måltidernas klimatpåverkan och stimulera till ökat inslag av svenska baljväxter i skolmåltider.

Forskare från Sveriges Lantbruks Universitet och representanter från Hushållssällskapet har tagit fram näringsriktiga recept med växtbaserat protein som måltidspersonal och elever från skolor runt om i Sverige ska få testa på att laga under en så kallad Food Jams. Storvretsskolan är en av de skolor som fått förmånen att delta. Syftet är att väcka nyfikenhet och kreativitet samt att utveckla måltider som kan bli inslag i skolornas matsedlar.

Mer om Botkyrkas klimatmål

Om Botkyrkas klimatmål och klimatsatsningar