• Startsida
  • Nyhetsarkiv
  • Mötesplats Alby som ger seniorer gemenskap, aktivitet och trygghet, firar ett år

12 april 2023

Stöd, omsorg och familj

Den yngsta av Botkyrkas mötesplatser för seniorer - Mötesplats Alby - firar ett år! Torsdag 20 april blir det öppet hus med mingel, trubadur och musikquiz och alla i Botkyrka som fyllt 60 år är varmt välkomna.

Seniorer som sitter runt ett bord och tillsammans lär sig mer om digitala verktyg.

På Mötesplats Alby tar seniorerna ofta tillfället i akt att lära sig mer om olika digitala verktyg.

Mötesplats Alby, som invigdes 2022, är en av Botkyrka kommuns tre mötesplatser för kommuninvånare som fyllt 60. Mötesplatsen, som ligger centralt i fastigheten Albys hjärta på Albyvägen 7, har på bara ett år blivit en välbesökt plats för socialt umgänge och erbjuder ett brett utbud av aktiviteter.

"Det bästa som hänt i norra Botkyrka"

Att mötesplatsen snabbt blivit populär bekräftades av flera besökare på den medborgardialog som anordnades av Botkyrka kommun inne i Alby centrum i slutet av mars. Några citat/röster från dagen:

”Mötesplats Alby är det absolut bästa som hänt kommunens invånare i Norra Botkyrka. Det är så många som fått möjlighet till gemenskap och ett liv utanför sitt eget hem.”

”Nezrina Muric, som är anställd av kommunen och driver seniorverksamheten, har skapat en trygg samlingsplats för seniorer. Lite satsade pengar har gett många isolerade människor glädje, ett socialt umgänge och en samlingsplats.”

Centralt läge och utbud med bredd

Aktivitetsvärden Nezrina Muric, som tillsammans med seniorerna, byggt upp verksamheten från grunden tror att en anledning till att mötesplatsen blivit så populär är att det är enkelt att komma dit.

– Det är bara att komma hit spontant och man behöver varken ha något medlemskap, boka eller boka av, säger Nezrina.

Att det är en sådan stor variation av teman och aktiviteter i utbudet bidrar också till att mötesplatsen är välbesökt.

– Teknik och hobby är uppskattade teman men också träningen i gymmet, våra soppluncher och pop-up biblioteket, bland mycket annat, säger Nezrina.

– Sedan tar vi ofta tillfället i akt att lära oss mer om olika digitala verktyg och tjänster och jag försöker ta fram nya aktiviteter utifrån de önskemål som kommer från våra seniorer.

Möte mellan unga och seniorer

Något som enligt många gör Mötesplats Alby extra trevligt är mötet som uppstår mellan generationer.

– Tack vare fritidsklubben som ligger en trappa upp blir det mycket liv och rörelse och vi har både bakat och haft loppmarknad ihop. Det har varit uppskattat av både ungdomar och seniorer, berättar Nezrina.

Alla 60-plussare är välkomna till firandet

På torsdag den 20 april är det dags för 1-årskalas och alla 60-plussare i Botkyrka är välkomna att vara med och fira. Klockan 13 öppnas dörrarna och firandet börjar med mingel och tilltugg, tillsammans med representanter från Botkyrka kommuns ledning som vill uppmärksamma 1-åringen. Klockan 14 fortsätter firandet med musikquiz med gitarrmusik under ledning av en trubadur. Ingen föranmälan behövs.

Mer information

Botkyrka kommun driver, utöver Mötesplats Alby, även mötesplatser för seniorer i Tumba och Grödinge.