Nyhet
Uppdatering om tomträttsfakturor
16 juni 2023
Näringsliv och företag
I samband med kommunen bytt ekonomisystem har vissa förändringar gjorts i hanteringen av fakturor. Systembytet har också inneburit att det uppstått förseningar i utskick av fakturor till tomträttshavare.
Förändringarna i hanteringen innebär bland annat att alla tomträttshavare fått nya kundnummer. Nytt är också att samtliga tomträttshavare faktureras. Det innebär att ett hushåll kan få flera fakturor.
Exempel: Tomträttshavare A och B har en tomträtt tillsammans och innehar 50% vardera. Tidigare har bara A fått faktura för hela avgälden. Nu kommer både A och B att få fakturor för sin del av avgälden.
Fakturor skickas efter sommaren
Fakturor för tomträttsavgäld som avser kvartal 2 skickades ut i september och fakturor för kvartal 3 skickades ut i oktober. Fakturan för kvartal 4 kommer att skickas ut i början av november och ha förfallodatum vid månadsskiftet november/december.
Fakturor för kvartal 1 för 2024 kommer att skickas ut i januari med förfallodatum i månadsskiftet januari/februari.
Tomträttshavare kommer inte att riskera att få några extra avgifter på grund av dessa förseningar.
Vi beklagar de besvär bytet till nytt ekonomisystem fört med sig.
Information om autogiro och e-fakturor hittar du här på kommunens webb.
Kontakt
Vid frågor om autogiro och
e-fakturor kan du vända dig till ekonomienheten tisdagar och torsdagar kl. 10-12, på telefonnummer 08- 530 61 567.
För övriga frågor rörande din tomträtt, kontakta mark- och exploateringsenheten per e-post till adressen sbf@botkyrka.se eller per telefon till nummer
08-530 610 88.
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.