Nyhet
Botkyrka med i nytt forskningsprojekt
12 oktober 2023
Kommun och politik
Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet ska, tillsammans med Stockholms universitet, bedriva ett forskningsprojekt i Botkyrka kommun de kommande två åren. Forsknings- och utvecklingsfonden BFUF satsar närmare två miljoner kronor i projektet ”Utkantens attraktivitet”.
Platsvarumärket ägs av alla som bor och verkar i Botkyrka och för att platsens attraktionskraft ska stärkas är alla delar av samhället viktiga, därför är samskapande med invånare, aktörer och intressenter i fokus i detta forskningsprojekt.
Forskarna från universiteten i Lund och Stockholm ska studera vad som är socialt hållbar attraktivitet i Botkyrka kommun.
– Den kunskap vi får i Botkyrka kommer vi att jämföra med Helsingborg, Göteborg och Stockholm, berättar filosofie doktor Cecilia Cassinger, expert på varumärkeskommunikation och docent vid Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet.
Kommunikationsdirektör Pascal Tshibanda ska ingå i forskningsprojektets referensgrupp och kommer att arbeta nära forskarna de kommande två åren. Förutom Cecilia Cassinger ingår även Ola Thufvesson, universitetslektor vid Institutionen för tjänstevetenskap, Lunds universitet och Andrea Lucarelli, docent vid Stockholm Business School, Stockholms universitet i forskargruppen.
– Vi drar nu i gång ett aktivt arbete för att långsiktigt stärka Botkyrkas platsvarumärke. Målsättningen med vårt deltagande är att få konkreta verktyg i arbetet med att öka Botkyrkas attraktionskraft, säger kommunikationsdirektör Pascal Tshibanda.
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.