Nyhet
Frågor och svar om sena och uteblivna fakturor
16 oktober 2023
Kommun och politik
Under större delen av 2023 har Botkyrka kommun haft problem med utskick av fakturor vilket har drabbat medborgare och kunder. Vi har sammanställt frågor och svar på de vanligaste frågorna.
Ett nytt affärssystem (ekonomisystem) infördes i början av 2023. Trots förberedelse har vårt nya affärssystem inte fungerat tillsammans med befintliga betalningssystem som förväntat.
Botkyrka Kommuns medborgare och kunder har därför drabbats av uteblivna, försenade och felaktiga fakturor. Vi beklagar det inträffade. Vi har gjort allt för att lösa det men det tar tyvärr tid.
Nu kommer påminnelser därför att gå ut på de fakturor som är obetalda med 30 dagars betaltid på den förfallna fakturan från påminnelsens utskick. Efter ytterligare 10 dagar går fakturan till inkasso.
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.