Translate

Telefon

Kontakt

Öppna mobilmenyn

Nyhet

Brunnaelever tog hem förstaplatsen i kunskapstävling

13 november 2023

Skola och förskola

I helgen möttes 23 lag på Tekniska museet i en tävling där deltagarna fick spänna bågen inom en rad områden. Det vinnande laget blev Brunnaskolan som dessutom tog hem det mest åtråvärda priset, Årets champion och är kvalificerade till den skandinaviska finalen i Norge.

Elever från Brunnaskolan

Brunnaskolans elever tiar hem första pris.

För femte året medverkar Botkyrka i ett internationellt skolprojekt, FLL*, med betoning på forskning och teknik i en laborativ lärmiljö. Projektets syfte är att på ett kreativt sätt väva in forskning och teknik i modern undervisning. Det bygger på ett annorlunda upplägg där eleverna själva måste hitta frågeställningar och undersöka innan de kan hitta lösningar. I år var temat ”Masterpiece” där uppdraget var att skapa ett konstnärligt mästerverk med hjälp av teknik och vetenskap.

Tävlingen omfattade:

  • Projekt
  • Kärnvärden
  • Teknikpresentation
  • Robotkörning
  • Årets lagledare
  • Championpriset (en sammanräkning av alla kategorier)

Brunnaskolan var nominerade i alla kategorier och tog hem en plakett i fyra kategorier: Årets projekt, Teknikpresentation, Årets lagledare och Championpriset.

– Så klart är det roligt att få utmärkelsen Årets lagledare men det främsta priset är hur alla kämpat för att få ett sammansvetsat lag, säger Björn Benbasat, it-strateg på utbildningsförvaltningen och som grundat Robotklubben på Brunnaskolan.

En alt-text ska beskriva innehållet på bilden och bildens sammanhang i förhållande till informationen på sidan.

Anton (försteläare på Brunnaskolan), Shivaani, Rodi, Grace, Anneli, George.

Robotklubben på Brunnaskolan omfattar omkring 18 elever. Av dessa har hälften arbetat med projektet och den andra delen med tekniken. Ett av fokusområdena har varit boken Skottet. Det unika med den är att den är skriven med hjälp av en stöttande AI-tjänst som har tagits fram för att hjälpa elevers skrivande. Bakom AI-tjänsten står Aura Studios som låtit eleverna bilda en fokusgrupp i en pilot av appen. Appen skriver inte texten åt eleverna utan ger förslag på förbättringar utifrån skolans läroplan.

Boken, en central del i projektet

En alt-text ska beskriva innehållet på bilden och bildens sammanhang i förhållande till informationen på sidan.

Shivaani, Anneli som stöttat projektet geonom Bonniers familjestifelse, och Grace.

Hur kom ni fram till att det skulle vara en bok och var kom inspirationen ifrån?

– Vi ville visa hur man skulle kunna använda den här appen med en bok som ett exempel. Jag ville skriva om något aktuellt och relevant, gängkriminalitet. Meningen är att unga ska kunna läsa och förstå, kanske uppleva. Eller inte upplevt men kan relatera till. Många gör saker för att de inte vet bättre, säger Shivaani åk 9 som är författare till boken.

Hur har du arbetat fram boken?

– Först brainstomrade vi. Sedan följde frågor som vilka händelser vi ska ta med. Vad är budskapet? Därefter lät vi appen analysera och ge feedback. Vi punktade upp vad som var viktigast och gjorde förändringar allt eftersom. Jag är jättenöjd med arbetet, boken också.

Projektarbetet

En alt-text ska beskriva innehållet på bilden och bildens sammanhang i förhållande till informationen på sidan.

George och Grace, ungdomsledare.

Grace, en av två ungdomsledare tillsammans, leder teoretiska delen av tävlingen. George har haft den mer praktiska delen. Båda har tidigare deltagit i FLL och studerar numera på Tumba gymnasium.

– Som ledare ser vi till att fördela arbetet och ser till att tidsplan hålls oh att rätt saker görs. Vi är också bollplank och inspirerar, säger Grace.

Tävlingen

En alt-text ska beskriva innehållet på bilden och bildens sammanhang i förhållande till informationen på sidan.

Hampus tillsammans med lagkamrater i roboträvlingen. I förgrunden syns en av domarna som följer körningen runt hela banan och ger poäng.

Hampus & Dania var båda med även under åttan, går nu i nian. Veckan innan tävlingen går av stapeln frågar jag båda hur det kommer gå.

– Det kommer gå bra, vi ligger bra till och bättre än förra året. Det går smidigare, det är mer struktur, det är lättare. Vi har testat på och har erfarenhet, säger Hampus.

– Det är många olika verktyg och vi har ändrat många gånger. Det uppstår problem i programmering. Att vi har samma position men ändå krånglar det, säger Dania.

Vad har ni lärt er under processen?

– Vi har lärt oss att skillnaden är att ha mer struktur och faktiskt arbeta. Förra året hade vi ingen bra planering, säger Hampus.

Sedan fyller båda i:

– Man måste ha roligt när man arbetar annars vill ingen fortsätta.

Och roligt blev det på Tekniska museet. Jag frågade Hampus hur det kändes att vinna. Händerna darrade men det var inget fel på självförtroendet:

– Jag sa ju att vi skulle vinna. Nu ska vi till Norge!

En alt-text ska beskriva innehållet på bilden och bildens sammanhang i förhållande till informationen på sidan.

Brunnaskolans elever tillsammans med Stockholm International School som kom tvåa

*Fakta: FLL (FIRST Lego League) har tagits fram som ett projekt i undervisningsmiljö av stiftelsen FIRST, For Inspiration and Recognition of Science and Technology.

Andra har även läst