Translate

Telefon

Kontakt

Öppna mobilmenyn

Nyhet

Festlig vecka på S:t Botvids gymnasium

04 juni 2024

Skola och förskola

Med studenten och sommaravslutningen runt hörnet har festligheterna avlöst varandra på S:t Botvids gymnasium i Hallunda. Förra veckan maxades med den årliga Botvidsdagen, en matmarknad, tävlingen Two-Day challenge och ett besök av kommundirektören.

Botvidsdagen 28 maj

Den 28 maj firades den traditionsrika Botvidsdagen, som nu fyller tio år. Aktivitetsdagen är tänkt att ge eleverna en möjlighet att umgås över årskurser och program, och skapa en gemenskapskänsla. Förra veckans upplaga bjöd på en rad idrottsaktiviteter, spel och lekar, både med personal och inbjudna verksamheter. Här fanns representanter från kommunens trygghetsfältare, demokratiutvecklare, Ung 16–19 och föreningen Folklab Hallunda.

Elever skojar vid basketkorgen.

Elever skojar vid basketkorgen.

Två nyckelpersoner bakom Botvidsdagen är Mathilda Lundholm, kurator, och George Eliyan, fältassistent. De leder ett aktivitetsråd som skapades efter elevernas önskemål om fler organiserade aktiviteter. Det är mycket planerande kring högtider men även annat som händer under skolåret, som Botvidsdagen.

Mathilda Lundholm, kurator, Mats Lönn, biträdande rektor och George Eliya, fältassstent.

Mathilda Lundholm, kurator, Mats Lönn, biträdande rektor och George Eliya, fältassstent.

– I år hade vi även verksamheter på plats, vilket eleverna uppskattade. Ju fler gånger de är här, desto lättare är det för eleverna att gå fram och prata, och det blir något annat än bara lektionsbesök. Ung 16–19 håller dessutom regelbundna workshops på skolan som en slags after school-verksamhet, berättar Mathilda och George.

Ali, 17 årig NA-elev som snart tar studenten, var en som deltog under dagen.

Ali, 17 år.

Ali, 17 år.

– Bra att samla alla elever, gamla och nya. Kul grej! Det fanns massa att göra som fotbollsjonglering, ärtpåsekast, pilbåge, brädspel. Jag har också pratat med trygghetsfältarna som jag träffat på förut. När man ser folk ofta blir det lättare att snacka.

Two-Day challenge 30–31 maj

Eleverna utmanas i att bygga en pyramid.

För andra året i rad tävlade avgångseleverna i Two-Day challenge, där den vinnande klassen får springa ut först på studentdagen. Under dag 1 möttes eleverna av utmaningar som spex-tema, affischskapande med studietips, bygga högsta tornet av spagetti och marshmallows, dansa en tiktok-dans med någon ur personalen, skapa reklamfilm om skolan, och utmana personalen i dance- och rap-battles. Dag 2 avslutades med en femkamp och den efterlängtade dragkampen. Vinnande laget presenteras under skolans studentlunch den 10 juni och de får alltså leda utspringet den 11 juni.

Besök av kommundirektören

Den 31 maj besökte tillförordnad kommundirektör Chris Österlund gymnasiet vilket gav elever en chans att diskutera olika frågor. Samtalen handlade snabbt om trygghet och trivsel.

Josef Adam, fältassistent, Hamza, vårdprogrammet åk1 (byter till teknik), Joshua, samhällsprogrammet åk2, Karin Eiderbrant, rektor, Chris Österlund, tf kommundirektör, Peter Bergström, verksamhetschef, George Eliya, fältassistent, Yasi, språkintroduktion åk3, Crystal, språkintroduktion åk3, Simone, ekonomiprogrammet åk3.

Josef Adam, fältassistent, Hamza, vårdprogrammet åk1 (byter till teknik), Joshua, samhällsprogrammet åk2, Karin Eiderbrant, rektor, Chris Österlund, tf kommundirektör, Peter Bergström, verksamhetschef, George Eliya, fältassistent, Yasi, språkintroduktion åk3, Crystal, språkintroduktion åk3, Simone, ekonomiprogrammet åk3.

– Jag trivs bra här. Jag började på ett gymnasium i stan men kände mig inte så trygg, så jag valde att gå här istället. Min mamma var skeptisk men blev lugn när jag väl började. Vi är som en familj här och jag delar mina erfarenheter med andra. Mina två kusiner ville också gå i stan men nu kommer de börja här i höst, berättade Joshua, elev på samhällsprogrammet i årskurs 2.

Simone, Crystal och Yasi deltog också i samtalet och nickade instämmande. Trots att de bor utanför kommunen, känner de samma nära och familjära stämning på skolan.

– Det jag tar med mig är att eleverna som jag träffat berättat öppenhjärtigt om sina drömmar och utmaningar. Det som värmer mig är att höra elevernas känsla av trivsel och den familjära atmosfären på skolan. Det är en otroligt viktig grund för en lyckad skolgång, säger Chris Österlund, tf kommundirektör.

Andra har även läst