Translate

Telefon

Kontakt

Öppna mobilmenyn

Nyhet

Ungdomar på internationell toppnivå i tekniktävling

22 juli 2024

Skola och förskola

Elever på Brunnaskolan hävdade sig väl i en internationell tekniktävling med deltagare från stora delar av världen.

Lucas och Anna-Rita.

Det var efter två kvaltävlingar som eleverna från Robotklubben på Brunnaskolan i konkurrens med nära 600 andra lag från Sverige och Norge tog sig till en världsfinal i First Lego Challenge, en tävling som utmanar elevernas kreativa och logiska förmågor inom det tekniska området.

Flera skolor från Botkyrka har deltagit de senaste åren men det är första gången någon av dem tagit sig så här långt. Brunnaskolan vann först en regional tävling på Tekniska museet i Stockholm och placerade sig sedan tillräckligt högt i den skandinaviska finalen för att gå vidare därifrån.

– Inget lag från Botkyrka har ens kvalificerat sig till skandinavisk final förut. Att kvalificera sig dit och sedan till världsfinal i Australien är nästan overkligt bra gjort, säger Björn Benbasat, IT-strateg och grundare av Robotklubben.

Konst ihop med teknik och vetenskap

Tävlingen ingår i ett internationellt projekt med syftet att på ett kreativt sätt väva in forskning och teknik i modern undervisning. Eleverna måste själva hitta frågeställningar och undersöka innan de kan hitta lösningar.

I år var temat ”Masterpiece” där uppdraget var att skapa ett konstnärligt mästerverk med hjälp av teknik och vetenskap. Lagen tävlade i sex kategorier: projekt, kärnvärden, teknikpresentation, robotkörning, årets lagledare och det sammanfattande Championpriset.

Vid presentationer för domare i en rad olika områden fick Brunnaskolans robotklubb i genomsnitt 3 poäng av 4 i de 16 grenar som bedömdes, och med speciella omnämnanden för den AI-app som laget har tagit fram. Övriga lags poäng är inte offentliggjorda så det går inte att sätta någon ranking på lagets prestation men det står klart att prestationen står sig bra i en internationell konkurrens.

– Man ska också ha i åtanke att vi ledare och elever från Sverige gjort allt arbete på vår fritid. Så är det inte hos de andra lagen. Man kan säga att vi är amatörer som har tävlat mot proffs och ändå lyckats såhär väl, säger Björn Benbasat.

App som stödjer skrivandet

Brunnaskolans elever har bland annat utvecklat en app som kan användas som stöd under skrivandet. Eleverna har själva tagit fram idén och appens funktion och utformning, och sedan tagit hjälp av företaget Aura Studio med programmeringen.

För de åtta eleverna på Brunnaskolan var det förstås en stor upplevelse att få komma till Sydney i Australien och på plats träffa ungdomar från andra delar av världen och som var lika förberedda och peppade på att göra bra ifrån sig på tävlingen. Under tävlingens gång fick också de svenska eleverna samarbeta med ett lag från Australien.

– Det har varit helt fantastiskt och en unik möjlighet att få vara med och se de här ungdomarnas utveckling och mod, säger Anton Linden som följde med som en av tre ledare.

Här är några intryck från eleverna:

– Det här var det bästa jag varit med om. Allt från att få tävla med sina vänner till ett minne som kommer att vara för evigt, säger Lucas Malki.

– Otroligt att samla så många etniciteter i samma lag, säger Anna-Rita Oanessian.

– Från början gick jag med för att få belöningen av att få resa men efter ett tag kom passionen för arbetet som gjorde att man bara inte kunde sluta, säger Nasir Nasir.

Grace och Shivaani.