Translate

Telefon

Kontakt

Öppna mobilmenyn

Nyhet

Ny socialtjänstlag – vad tycker Botkyrkaborna?

25 september 2024

Stöd, omsorg och familj

Under 2025 väntas en ny socialtjänstlag träda i kraft. Den nya lagen syftar till att förenkla möjligheterna att få stöd från socialtjänsten genom ett ökat fokus på förebyggande insatser och bättre tillgänglighet. För att möta invånarnas behov har Botkyrka kommun genomfört en omfattande undersökning för att samla in synpunkter och åsikter om hur socialtjänsten kan förbättras.

Invånarnas åsikter i fokus

Under sommaren har representanter från kommunen besökt olika stadsdelar för att prata med medborgarna. Målet har varit att få en bättre förståelse för vad invånarna vill och behöver. Sammanlagt har 947 personer deltagit i undersökningen, som genomfördes av Enkätfabriken på uppdrag av Botkyrka kommun. Enkäten fanns tillgänglig på svenska samt fyra andra språk – engelska, arabiska, turkiska och spanska – för att nå så många som möjligt.

Resultat från undersökningen

Resultatet visar att attityderna till socialtjänsten varierar mellan olika grupper. Generellt sett är kvinnor och äldre mer positiva och villiga att själva ta kontakt med socialtjänsten eller rekommendera den till närstående om behov uppstår. En tredjedel av alla respondenter anger dock att de påverkas av uppfattningen att socialtjänsten omhändertar barn utan anledning, en föreställning som är särskilt vanlig bland invånare med bakgrund i Afrika och Oceanien.

Skillnader mellan stadsdelar

Attityderna till socialtjänsten skiljer sig även mellan olika bostadsområden. I Hallunda-Norsborg, Fittja och Alby är det fler som påverkas av negativa uppfattningar om socialtjänsten än i exempelvis Vårsta-Grödinge, där få uttrycker samma oro.


Framtidens socialtjänst – invånarnas behov i centrum

För att göra socialtjänsten mer tillgänglig är möjligheten att ringa via telefon den åtgärd som flest invånare prioriterar. Detta gäller oavsett kön, ålder, födelseplats eller bostadsort, och är särskilt viktigt för invånare över 55 år. Digitala kontaktvägar rankas som näst viktigast, framförallt av yngre invånare och de födda i Sverige eller Afrika. Bland de yngsta invånarna och svenskfödda är även anonymitet en viktig faktor för att de ska känna sig trygga med att kontakta socialtjänsten.


Nästa steg

Botkyrka kommun fortsätter att samla in synpunkter genom enkäter, gruppintervjuer och samtal med olika aktörer, såsom föreningar och religiösa samfund. Den information som samlas in kommer att användas för att anpassa socialtjänstens verksamhet så att den möter invånarnas behov på bästa sätt. Håll utkik för fler uppdateringar om vad som framkommer i de olika undersökningarna och dialogerna.

Dela med dig av fler synpunkter om socialtjänsten i Botkyrka

Gå in på vår webbplats för dialog kring socialtjänsten i Botkyrka.