Nyhet
Beslut fattat om kommundelsnämnd i Tullinge
29 november 2024
Kommun och politik
Nu är det klart att det blir en kommundelsnämnd i Tullinge med start från årsskiftet. Kommunfullmäktige beslutade på torsdagen att inrätta en nämnd under en projektperiod på två år.
– Nu ser vi fram emot ett ökat samarbete med Tullingeborna i frågor som är nära invånarna. Vi vill att invånarnas delaktighet och inflytande över det egna området ska öka. Tack vare detta pilotprojekt får vi också värdefull kunskap om hur vi kan stärka den lokala demokratin i alla kommundelar, säger Stina Lundgren (M), ordförande i kommunstyrelsen.
Kommundelsnämnden ska ha fokus på närmiljön i Tullinge och hur den används. Här är några exempel på frågor för nämnden:
- Väghållning.
- Skötsel av torg, parker och grönytor.
- Drift av bibliotek, öppen fritidsverksamhet (fritidsklubbar) och fritidsgårdar.
- Arrangör av öppna kultur- och fritidsarrangemang.
- Ansvar för aktivitetsstöd och lokalbidrag till föreningar.
- Lokalt ansvar för idrottsanläggningar och friluftsliv.
- Ansvar för Tullinge medborgarkontor.
Kommundelsnämnden ska också ge synpunkter på detaljplaner och samhällsplanering, aktivt följa utvecklingen av Tullinge och ta initiativ i lokala frågor.
Kommundelsnämnden ska ha 11 ledamöter och lika många ersättare. De utses av kommunfullmäktige den 19 december. Nämnden sammanträder i Tullinge.
Kommundelsnämnden är ett pilotprojekt under 2025 och 2026 och ska därefter utvärderas. Utvärderingen kommer ligga till grund för beslut om fortsättningen och för en bredare diskussion om hur det lokala inflytandet kan stärkas för invånare i alla kommundelar.
Kommundelsnämnd i Tullinge
- Uppdraget att införa en kommundelsnämnd fanns med i kommunens budget för 2024. Under året har en förstudie tagits fram och den ligger till grund för genomförandet.
- Ett samordningskansli med 2-3 medarbetare inrättas. Nämndens ärenden handläggs inom nuvarande förvaltningsorganisation.
- Budgeten för 2025 beräknas till strax över 72 miljoner kronor, varav cirka 5 miljoner täcker nya kostnader för personal, arvoden och lokaler. Det övriga är budgetposter som förs över från andra nämnder
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.