Nyhet
Tumba gymnasium satsar på 3:2-modell i matematikundervisning
03 december 2024
Skola och förskola
Tumba gymnasium i Botkyrka kommun har i flera år gått mot rikstrenden och lyckats öka elevresultaten i matematik. En huvudförklaring är att skolan arbetat efter en egenframtagen så kallad 3:2-modell. Flerlärarsystemet har blivit en sådan succé att den nu införs på samtliga högskoleförberedande program på skolan från och med hösten 2025.
Modellen 3:2 som arbetats fram på Tumba gymnasium innebär att tre lärare delar på ansvaret för matematikundervisningen i två klasser. Undervisningsgrupperna blir då mindre, maximalt tjugo elever per grupp som ligger parallellt i schemat. Metoden förutsätter ett nära samarbete mellan lärarna, all undervisning planeras och utvärderas gemensamt och inga lektioner ställs in även om någon av lärarna skulle vara sjuk.
– Vi har testat 3:2-modellen under ett antal år på natur- och teknikprogrammen och sett att det ger eleverna en riktigt bra start på gymnasiematematiken. Därför har vi nu beslutat att utöka satsningen, säger Alf Solander, rektor Tumba gymnasium, som gärna ser att modellen sprids vidare till andra gymnasier i kommunen men även nationellt.
Från och med hösten 2025 kommer 3:2-modellen att införas på Tumba gymnasiums samtliga högskoleförberedande program. Lärare på skolan som redan arbetar efter modellen uppger att den betyder mycket för elevernas utveckling i matematik, men även för det kollegiala samarbetet. Lärarna blir bättre pedagoger när de samarbetar.
– Modellen har visat sig framgångsrik på alla sätt och kostnaden är liten om man jämför med hur mycket man vinner på att alla elever får en bra grund att stå på. Det behövs inte heller lika mycket stödresurser i efterhand. Tidiga insatser är ovärderligt, säger Carl Lindén, lärare i matematik som arbetat med testmodellen i några år. Han och kollegorna är glada att skolledningen fattat beslut om att satsa brett och införa modellen på alla högskoleförberedande program.
Tumba gymnasiums nyttoeffekter med 3:2-modellen utifrån ett elevperspektiv
- Högre kvalitet i undervisningen eftersom flera lärare har planerat lektionerna tillsammans.
- Mindre undervisningsgrupper så att eleverna får mer hjälp med matematiken och ökad studiero under lektionerna.
- Inga inställda lektioner. Om en lärare är sjuk så går eleverna in i de två övriga mattegrupperna och får sin undervisning där.
- Mer ”legitim” bedömning. När tre lärare är ansvariga för att sätta betygen tillsammans ökar elevernas känsla av betygen blir rättvisa.
Mer information
Alf Solander, rektor
alf.solander@botkyrka.se
070-886 14 51
Carl Lindén, lärare i matematik och fysik
carl.linden@botkyrka.se
Gustav Mannerström, lärare i matematik och fysik
gustav.mannerstrom@botkyrka.se
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.