Nyhet
Utredning av visselblåsning om kommunens agerande vid extern granskning av statsbidragshantering
07 mars 2025
Kommun och politik
Resultatet av utredningen är nu presenterad för kommunstyrelsens ordförande, som har tagit del av utredningen, men delar inte slutsatserna fullt ut.
Möjligheten att göra en visselblåsanmälan är viktigt, och likaså att den utreds och att åtgärder vidtas vid behov.
I utredningen, som är genomförd av medarbetare på Kommunstyrelseförvaltningen, riktas bland annat kritik om jäv och påverkan på det externa revisionsföretagets granskning kring hanteringen av statsbidraget.
Det är korrekt att flera medarbetare blivit intervjuade av revisionsföretaget och har därefter fått faktagranska sina egna delar, vilket är kutym vid denna typ av granskning.
Revisionsföretaget äger beslutet om vad som ska tas med, eller inte, i deras rapport. Det är deras granskning och deras oberoende är centralt, både för dem själva och kommunen som beställare.
Alla från kommunen som var närvarande på den muntliga presentationen hos revisionsföretaget, var på något sätt arbetsmässigt berörda av den aktuella händelsen, därav deras närvaro.
Det är också väsentlig skillnad i den kritik som riktades mot delar av Kultur- och fritidsförvaltningen, där det bland annat handlade om brott mot anställningsavtal. Kritiken mot Kommunstyrelseförvaltningen handlade om administrativa brister, vilka har åtgärdats. Bland annat har delegationsordningen kvalitetssäkrats och resepolicyn har uppdaterats. Även relevanta utbildningar genomförs med fokus på bland annat kommunal förvaltning, rollfördelning, avtalsföljsamhet, diarieföring, offentlighets- och sekretesslagen samt antikorruption. Även en samordnare för statsbidrag samt en av två controllers med fokus på upphandling och avtal har rekryterats (status beslutade åtgärder) Pdf, 33.3 kB..
Även den arbetsrättsliga processen får kritik i visselblås-utredning. För kommunens del var det självklart att engagera en arbetsrättslig expert med stor erfarenhet av liknande förhandlingar, eftersom den kompetensen inte finns inom kommunen.
Till det kommer att utvärdera kommunens eget arbete, med fokus på kommunikationen, vid denna typ av större händelse (statsbidraget) för att utveckla nya kunskaper och möjliggöra framtida förbättringar.
Nu kommer kommunledningen att djupa i utredningen och rekommendationerna.
En "maskad" version av utredningen kan begäras ut via adressen: ksf@botkyrka.se
För mer information, kontakta:
Ingvar Smedlund, Politisk stabschef, Kommunstyrelseförvaltningen
E-post: Ingvar.smedlund@botkyrka.se
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.