Nyhet
Botkyrkas skolor över rikssnittet – rekordmånga elever gymnasiebehöriga
10 oktober 2025
Skola och förskola
Rekordmånga elever i Botkyrkas kommunala grundskolor når gymnasiebehörighet och andelen elever som uppnår kunskapskraven i flera ämnen ökar. Eleverna upplever även ökad studiero i skolan. Det här är resultatet av smarta strategiska satsningar i klassrummet.

Utbildning är avgörande för framtiden, både för individen och för samhället. När fler elever når sina mål stärker det Botkyrka som helhet och skapar nya möjligheter för våra unga att forma sina liv.
Skolverket släppte den 25 september den nationella sammanställningen av skolresultat för läsåret 2024/2025. I Skolverkets sammanställning framgår det att andelen elever från Botkyrkas grundskolor som blev behöriga till gymnasiet ökade kraftigt 2025. 85,6 procent av eleverna blev behöriga till ett nationellt program på gymnasiet, vilket är högre än rikssnittet på 84,1 procent. Även meritvärdet ökade till 229 poäng och hamnade även det över rikssnittet. Dessutom har vi det högsta antalet elever på åtta år som fått betyg i samtliga ämnen.
Botkyrkas grundskolor har arbetat långsiktigt för ökad undervisningskvalitet och trygghet i skolan. Nu syns resultat med ökade studieresultat samtidigt som elevernas upplevda trygghet i skolan ökar.
Elevenkäten för årkurs 9 visar att elevernas upplevda trygghet och studiero ökade från 67 procent år 2024 till 78 procent år 2025. Fler elever än tidigare upplever också att de får hjälp av lärarna i skolarbetet när de behöver det.
%20ELI06703.jpg)
Willy Viitala (M) ordförande utbildningsnämnden.
– Det är mycket glädjande att se hur elevernas och skolornas ansträngningar under hela läsåret har gett resultat. Insatser i skolan som är väl förankrade i evidens och beprövad erfarenhet, och de höjda resultaten ser vi som ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Willy Viitala (M) ordförande utbildningsnämnden.
Karsby International School och Rikstens skola toppar
De förbättrade resultaten syns på bred front i Botkyrkas grundskolor. Till exempel ökar resultaten för tredje året i årskurs 9 på Karsby International School och på Rikstens skola håller det höga meritvärdet i sig.
På Karsby international School i Hallunda- Norsborg har elevernas gymnasiebehörighet ökat med nästan 20 procentenheter till 83 procent sedan 2023 och meritvärdet går upp även det. Bakom resultaten ligger ett långsiktigt och målinriktat arbete med fokus på undervisningens kvalitet och elevernas välmående.
%20Eva%20Lotta%20Duhlin.jpg)
Eva-Lotta Duhlin, rektor Karsby International School i Hallunda-Norsborg.
– Det är inga mirakel, bara ett fokuserat arbete med kärnuppdraget. Med kärnuppdraget menar jag fokus på kvalitet i undervisningen och fokus på att eleverna trivs och mår bra i skolan. När eleverna trivs och kommer till skolan har vi förutsättningar att lyckas, säger Eva-Lotta Duhlin, rektor Karsby International School.
Karsby International School har under de senaste åren arbetat med en gemensam lektionsstruktur, tydliga mål för varje lektion och ett klassrumsklimat där eleverna blir sedda och undervisningen anpassas efter deras behov. Genom kollegialt lärande, utvecklingsgrupper ledda av förstelärare och fördjupning i forskningsbaserad litteratur har undervisningen stärkts – särskilt inom naturvetenskapliga ämnen och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
Flera skolor visar goda kunskapsresultat år efter år i Botkyrka. I år är Rikstens skola i Tullinge den skola som visar högst resultat i kommunen och nästintill samtliga elever går ut grundskolan med gymnasiebehörighet. Skolan framhåller att regelbundna avstämningar för att fånga upp elevernas behov av stöd och anpassningar bidrar till resultatet. Även det elevhälsoarbete som förs är viktigt för att skapa trygghet och goda förutsättningar för lärande.
Prioriterade satsningar i skolan
Botkyrkas kommunala grundskolor har de senaste tre åren fokuserat på fyra prioriterade utvecklingsområden som bedömts som de mest viktiga utifrån skolornas behov. Förbättrad kvalitet i undervisningen, främja elevernas närvaro i skolan, säkerställa rutiner för att alla elever som behöver stöd får rätt stöd i rätt tid. Samt goda rutiner för stöd och introduktion av nyanlända elever.
.jpg)
Anette Älmdalen, utbildningsdirektör.
– Jag är stolt över våra rektorer och lärare. Det är i klassrummet det viktiga sker! Genom ett målinriktat arbete med tydliga utvecklingsområden ser vi nu resultat i elevernas kunskapsutveckling. Vi är inte klara! Det här är ett långsiktigt arbete. Vi fortsätter framåt med samma fokus och kraft, säger Anette Älmdalen, utbildningsdirektör.
Mer information
Presschef Lennart Agén, 073-421 8500 eller lennart.agen@botkyrka.se
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.