Störningsinformation:
Eldningsförbud i Stockholms län
Dölj meddelande

Överklaga beslut

Om du får ett avslag på något i din ansökan om ekonomiskt bistånd, har du rätt att få ett beslut med information om hur du överklagar. Du kan välja att överklaga beslutet. Om du överklagar, prövas din ansökan en gång till. 

Så här överklagar du

  • Med din e-legitimation kan du logga in på vår e-tjänst "E-ansökan"länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och välja alternativet "Jag vill överklaga". 
  • Fyll i vilket beslut du vill överklaga och varför du borde ha fått ett annat beslut. Vid behov kan du också bifoga underlag (digitala filer) i samband med överklagan.
  • Din överklagan behöver vara inne senast tre veckor efter att du har tagit emot ditt beslut.

När kan du överklaga?

Du kan överklaga om du fått nej till det du ansökt om eller tycker att din handläggare bedömt fel och inte har tagit hänsyn till dina behov.

Vad händer med din överklagan?

Om din handläggare inte ändrar beslutet, skickar handläggaren din överklagan till förvaltningsrätten. Där prövas ditt ärende en gång till. Som svar skickar förvaltningsrätten ett nytt beslut till dig. Där kan du läsa om beslutet ändras eller om din överklagan avslås.

Hjälp att överklaga

Information om hur du gör för att överklaga hittar du i ditt beslut. Om du känner dig osäker kan din handläggare berätta hur du ska göra. Du kan också få hjälp att skriva överklagandet hos ditt Medborgarcenter.

Manuell överklagan

Om du inte har möjlighet att göra en överklagan via vår E-tjänst, kan du skicka en skriftlig överklagan till oss.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 22 februari 2018
Omsorg & socialt stöd