Vår inriktning
I stora öppna lokaler och en utegård med fantastiska möjligheter för barn att leka, lära och utvecklas erbjuder förskolan Vallmon en rik och varierande pedagogisk lärmiljö.
Utevistelsen utgör en viktig del av vår verksamhet för att främja barnens välmående.
Genom den vill vi ge barnen förutsättningar till bättre hälsa, motorik, inlärningsförmåga samt skjuts i språkutvecklingen. Inom ramen för hälsa ser vi köket som en del av den pedagogiska verksamheten och vi bygger ”broar” genom olika samverkansprojekt där barnen kan få möjlighet att använda sina olika sinnen. Vi samverkar också med externa aktörer för att erbjuda barnen varierande möjligheter att upptäcka och lära som exempelvis Folktandvården, biblioteket och Riksteatern.
Vi är övertygade om att alla barn kan bli sitt bästa jag om de vistas bland vuxna som arbetar för att skapa trygga pedagogiska relationer. På vår förskola är personalen engagerad, närvarande och tillgänglig för barnen under hela dagen. Ett fint samarbete med barnens familjer är en självklarhet för alla som arbetar här.
På vår förskola brukar vi varje termin bjuda in familj och släkt till en "drop in"-fika där barnen får möjlighet att visa upp sin avdelning och det arbete som sker där dagligen. Detta uppskattas av både barn och föräldrar. En annan återkommande aktivitet på vår förskola är självklart att vi firar förskolans dag varje år med olika festligheter för barnen, vilket vi sedan avslutar med ovan aktivitet för föräldrar.
På Vallmon talas språk från hela världen och olika kulturer möts. Vi anser att mångfald, likhet och olikheter berikar. Och här är språk och trygghet två nycklar till framgång. Vi arbetar kontinuerligt med språkutveckling och värdegrundsfrågor och låter leken vara grund för lärande. Det språkutvecklande arbetet går som en röd tråd genom hela förskolans verksamhet. Som del av centrala Norsborgs förskolor deltar Vallmon i ett treårigt Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Språkutvecklande förskola med inriktning mot aktionsforskning. På så sätt blir vi en del av att både lära och bidra till utveckling av ny kunskap avseende språkutvecklande arbete.