PRAO
Att vara på en arbetsplats ger elever värdefulla kunskaper och insikter om hur saker och ting fungerar i arbetslivet. Nyttiga erfarenheter som att möta kunder, följa regler, förstå arbetet och inte minst lära känna sig själv och sina intressen och kanske få reflektera över situationer man aldrig upplevt tidigare.
Genom att integrera prao i skolundervisningen ges eleverna goda förutsättningar för att lära sig och uppleva så mycket som möjligt under tiden på arbetsplatsen. Både planeringen av och erfarenheterna från praon integreras i olika ämnen med utgångspunkt i lärarnas undervisning. Prao är med andra ord en viktig fråga för både elever, studie- och yrkesvägledare och lärare tillsammans.
Prao bidrar också till att elever utvecklar en valkompetens som är nyttig att ha många gånger i livet. Enkelt förklarat handlar valkompetens om att veta vad som finns att välja mellan och att ha god kunskap om sig själv när ett val väl ska genomföras. Då ökar chanserna för att göra ett så bra val som möjligt!
För arbetsplatser som tar emot elever innebär det en möjlighet att marknadsföra yrken och branscher och samtidigt bidra till det viktiga arbetet med framtidens kompetensförsörjning.
För vårdnadshavare på Trädgårdsstadsskolan
Under läsåret 24/25 kommer Trädgårdsstadsskolan ingå i en pilot, där all hantering av PRAO-blanketter kommer ske via kommunens e-tjänst. Länkar hittar du nedan. Övrig information finns att läsa här på sidan.
Anmälan och Riskbedömning PRAO-plats (botkyrka.se)
Ansökan matersättning PRAO (botkyrka.se)
Praktisk arbetslivsorientering (PRAO) är obligatorisk och ska anordnas för alla elever i grundskolan under sammanlagt minst tio dagar från och med årskurs 8. I Botkyrka genomförs prao i årskurs 8. Meningen med prao är att elever ska få bekanta sig med arbetslivet och se hur arbetet i olika branscher går till inför kommande studie- och yrkesval som en del i att utveckla en valkompetens. Enkelt förklarat handlar valkompetens om att veta vad som finns att välja mellan och att ha kunskap om sig själv när valet väl ska genomföras. Då ökar chanserna för att göra ett så bra val som möjligt.
PRAO ska i första hand anordnas på en arbetsplats men om huvudmannen gjort allt som går att göra för att hitta praoplatser kan prao också genomföras genom att elever deltar i undervisning på ett yrkesprogram i gymnasieskolan. Det är huvudmannen som har ansvar för att prao organiseras och innebär att huvudmannen ansvarar för att ordna fram praoplatser till eleverna. Vårdnadshavare och elever kan hjälpa till att hitta praoplatser.
Huvudmannen ska trygga elevens säkerhet under praoperioden och se till att den praoplats som väljs uppfyller arbetsmiljölagens krav på en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Innan en elev placeras på en praoplats ska huvudmannen göra en riskbedömning av om det är lämpligt att en eleven är på en just den arbetsplatsen. För att kunna göra denna bedömning måste huvudmannen ta del av arbetsplatsens riskbedömning.
Då PRAO är en del av elevens utbildning kan elever i behov av särskilt stöd vara berättigade till detta under sin praoperiod.
(1 kapitlet 4 §, 3 kapitlet 2 och 5-10 §§ skollagen, 10 kapitlet 8 a § och 12 kapitlet 8 a § skollagen och 10 kapitlet 7, 10 §§ skolförordningen och proposition 2017/18:24 Stärkt koppling mellan skola och arbetsliv)
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.