PRAO för dig som arbetsgivare
De elever som idag går i högstadiet är framtidens medarbetare och står inför att göra sitt val av gymnasieutbildning, ett val där möjligheten till arbete eller vidare studier väger tungt. Genom PRAO kan eleverna bredda sin kunskap om olika branscher och yrken, få insikt i vilka kompetenser och kunskaper som är viktiga och samtidigt få förståelse för hur arbetslivet fungerar.
När eleverna kan grunda sitt studie- och yrkesval på kunskaper om arbetsmarknaden ökar sannolikheten för en välmatchad arbetsmarknad. Därför är PRAO också en viktig del av den långsiktiga kompetensförsörjningen.
Som arbetsgivare tar du ett samhälleligt ansvar genom att välkomna elever på PRAO och bidrar till att ge eleverna viktiga erfarenheter och insikter inför deras kommande studie- och yrkesval. Skolan är vägen in i arbetslivet och att ta emot och guida en elev innebär också ett möte med en potentiellt framtida medarbetare. Att ta emot elever på PRAO innebär även en möjlighet att marknadsföra den egna branschen för ungdomar som står i startgroparna för att välja utbildning och karriär.
Gemensam riskbedömning
Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter ska huvudmannen för skolan och arbetsgivaren göra en riskbedömning av elevens arbetsmiljö på arbetsplatsen innan eleven börjar sin PRAO. Arbetsplatsen och huvudmannen har ett delat ansvar för elevens arbetsmiljö. Huvudmannen måste säkerställa att arbetsplatsen har en god arbetsmiljö som uppfyller gällande krav enligt arbetsmiljölagstiftningen då det finns särskilda regler för minderåriga personer under 18 år. Arbetsuppgifterna ska anpassas efter elevens förmåga och eleven ska ha en handledare på arbetsplatsen.
Arbetsgivaren ska enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter bedöma vilka eventuella risker det finns med de arbetsuppgifter eleven ska utföra och den arbetsutrustning eleven ska använda. Bedömningen ska bland annat visa om och hur man kan anpassa arbetsuppgifterna för eleven och vilka möjligheter det finns att handleda eleven.
Kortare avstämningar med eleven under praoperioden
Att ha regelbundna avstämningar med eleven under veckan ger er möjlighet att få veta mer om elevens intressen, att svara på frågor, att berätta mer om er bransch och att säkerställa att eleven trivs hos er.
Avstämningarna behöver inte ta många minuter, men kan bidra desto mer till elevens trivsel och er gemenskap. Det kan räcka med att ni lägger några minuter varje morgon på en incheckning där ni går igenom dagens schema och elevens tankar om dagen, eller att ni gör en kortare utcheckning varje dag innan eleven går hem.
Exempel på frågor ni kan ställa är:
- Vad har varit bra idag?
- Vad har varit mindre bra? Vad kan göras annorlunda?
- Har du frågor kring några av de arbetsuppgifter eller moment du har fått göra idag?
- Finns det något du skulle vilja göra mer av?
- Vad har du lärt dig idag?
- Något övrigt du vill ta upp?
Utvärdering med eleven vid praoperiodens slut
Ett avslutningssamtal är en viktig del i avslutningen på praoperioden. Både handledare och praoelev ges i samtalet möjlighet att reflektera kring praoperioden. Ni kan fånga upp det som fungerat bra respektive mindre bra och hitta strategier för utveckling. Om det inte blev som ni tänkt kanske det blir annorlunda nästa gång. Alla personer är olika och lär sig på olika sätt.
Som handledare kan du berätta vad ni tycker att eleven har gjort under sin prao som varit bra och om det finns något som eleven eventuellt kan tänka på vid framtida möten med arbetslivet. Ställ gärna frågor till eleven för att få feedback, ni kan exempelvis be eleven berätta:
- Vad känner eleven att den har lärt sig under perioden hos er?
- Fungerade schemat bra?
- Var handledaren tillräckligt tillgänglig?
- Visste eleven vem den skulle kontakta för frågor?
- Vad som varit extra bra/roligt/utvecklande?
- Något som kanske inte har varit fullt så bra/roligt/utvecklande?
- Något som eleven upplever att ni ska tänka på inför nästa gång ni tar emot en elev på prao?
- Se till att alla blanketter som måste fyllas i innan PRAO är ifyllda och klara
- Säkerställ att riskbedömningen är gjord
- Utse en handledare och se till att denna är införstådd med sitt uppdrag
- Kontrollera att ni har rätt kontaktuppgifter till eleven och skolan
- Informera kollegor om att ni kommer ta emot elever
- Förbered en introduktion för första dagen (regler kring arbetsmiljö och risker på arbetsplatsen ska ingå) såsom personalrum, toalett, lunchrum, omklädning och plats första hjälpen utrustning
- Rutin för brandutrymning, nödutgångar, återsamlingsplats, brandsläckare
- Gör ett schema och arbetstider för praoperioden
- Hitta arbetsuppgifter för eleven
- Förbered eventuella arbetskläder, eventuell skyddsutrustning, omklädningsrum, passerkort, inloggningsuppgifter, lokalbokning
- Stäm av med eleven (gärna per telefon) innan prao kring förväntningar, arbetsklädsel, lunchmöjligheter, kontaktuppgifter
- Stäm av med skolan innan PRAO (exempelvis elevens medhavda praouppgift eller om det är något särskilt ni behöver känna till)
- Handledare rapporterar elevens närvaro och skriver ett omdöme efter PRAO-perioden
- Boka in ett avslutningssamtal sista dagen där både eleven och handledaren kan ge feedback på hur praoperioden varit
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.