Öppna mobilmenyn

Ansök om ekonomiskt bistånd

Ring till oss

Om du inte har ett pågående ärende hos oss, behöver vi först tala med dig och göra en förhandsbedömning per telefon.

08-530 618 00

Ansök via e-tjänst

Logga in med e-legitimation. Om du har en sambo eller är gift, behöver ni båda ha e-legitimation. Vi har delvis automatiserat vår handläggning.

Logga in här

Ansök via blankett

Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten, kan du fylla i en ansökningsblankett om ekonomiskt bistånd.

Du kan lämna ifylld blankett på ett medborgarkontor.

Fyll i dina uppgifter

Fyll i dina personuppgifter, kontaktuppgifter, nuvarande sysselsättning, ekonomisk situation och vad du ansöker om.

Ladda upp filer i e-tjänsten

Du kan ladda upp filer direkt, till exempel på kontoutdrag eller dokument från Arbetsförmedlingen. Då behöver du inte lämna in pappersunderlag till oss.

Din ansökan behöver vara komplettt fött vi ska kunna handlägga den. Var noga med att samla in alla dokument som behövs innan du gör din ansökan.

När du ansöker regelbundet varje månad så ska du bara bifoga ditt kontoutdrag. Alla andra underlag ska du spara hemma i 12 månader då din handläggare kan be dig att ta med underlag till ert bokade möte.

Skicka in ansökan

Du skickar ansökan till oss genom att du (och din partner) gör en elektronisk underskrift med e-legitimation. När vi har tagit emot din ansökan handlägger vi den alltid så skyndsamt som möjligt.

När du ansöker regelbundet varje månad ska din ansökan ha kommit in till oss mellan den 1:a och den 20:e varje månad, om en eventuell utbetalning ska kunna ske mellan 25:e och sista i månaden.

Tänk på att du samlar ihop dina dokument och ansöker en gång per månad.

Följ ditt ärende

För varje beslut och information som vi publicerar kommer du att få ett sms eller ett mejl om att du ska logga in på Mina sidor.

Du kan följa ditt ärende genom att logga in på Mina sidor med din e-legitimation. Då får du veta:

  • När en handläggare har börjat hantera din ansökan.
  • Hur vår beräkning av din ekonomi ser ut.
  • Vilket beslut vi har fattat och varför.
  • Datum och belopp för utbetalning av ekonomiskt bistånd.
  • När vi vill kalla dig till besök eller ge dig information.
  • Vem som är din handläggare.

På Mina sidor kan du välja att inte ta emot meddelanden från oss. Du kan också redigera dina kontaktuppgifter.

Vi kallar dig till ett möte

Vi kommer att kalla dig till ett möte för att kunna göra en ekonomisk utredning. På mötet talar vi om din ekonomiska situation, hur dina behov ser ut men också hur du ska kunna bli självförsörjande igen. Då behöver du visa dina inkomster och kvitton på de utgifter du ansöker bistånd för. Det du har att leva på jämför vi med den riksnorm för ekonomiskt bistånd som Socialstyrelsen har räknat fram.

Om dina inkomster är högre än riksnormen, kan du inte få ekonomiskt bistånd.

Riksnormen

När du ansöker regelbundet varje månad kommer din handläggare regelbundet följa upp din planering med dig för att du på sikt ska bli självförsörjande.

Beslut

När du har fått ditt beslut, kan du överklaga det om du inte är nöjd.

Du kan överklaga i e-tjänsten och bifoga underlag i form av filer.

E-tjänsten 

Så hanteras e-ansökan

För att kunna handlägga ansökan om ekonomiskt bistånd så snabbt som möjligt har vi automatiserat delar av vårt arbete med hjälp av en mjukvarurobot.

Det kallas ”Robotic Process Automation” (RPA) och används till arbetsuppgifter som kan utföras snabbt och pålitligt av en robot.

Så fungerar det

När du skickar in en återansökan via vår e-ansökan hämtar RPA (roboten) uppgifterna du lagt in och skickar till vårt verksamhetssystem.

I systemet gör RPA en beräkning av dina inkomster och utgifter och kontrollerar uppgifter om dig i register hos till exempel försäkringskassan och skatteverket.

Om du har inkomster: RPA meddelar din handläggare att en preliminär beräkning är klar när uppgifter från bland annat försäkringskassan har registrerats.

Om du saknar inkomster: RPA meddelar din handläggare att en preliminär beräkning är klar några timmar efter att du har skickat in din e-ansökan.

RPA meddelar också din handläggare om något inte stämmer i din ansökan. Därför är det viktigt att du fyller i din ansökan korrekt. Då hanteras den också snabbare.

Om RPA kontrollerna går igenom systemet och din ansökan är ifylld korrekt samt att du följer din planering mot självförsörjning, gör handläggaren ett bifallsbeslut och betalar ut ekonomiskt bistånd.

Du kan som vanligt se hanteringen av ditt ärende på Mina sidor.

Senast uppdaterad: 25 november 2020

Kontakta mottagningen för ekonomiskt bistånd

Telefonnummer: 08-530 618 00

Telefontider:
Måndag: kl. 10-12, 15.30-18
Tisdag: kl. 13-15
Onsdag: kl.10-12
Torsdag: kl.10-12, 13-15
Fredag: kl. 10-12