Så pratar du med dina barn om cannabis

Du som förälder gör skillnad. Prata tidigt med ditt barn om riskerna med cannabis.

Cannabis, även kallat hasch eller marijuana, är den vanligaste narkotikan bland unga. I Botkyrka har ungefär var åttonde ungdom i år 2 på gymnasiet någon gång använt narkotika. Var fjärde gymnasieungdom har haft möjlighet att pröva narkotika, men tackat nej.

Det finns risker med att använda cannabis och effekterna kan leda till svårigheter i skolan och på arbetet, samt påverka relationerna med familj, partner och vänner.

Fyra goda råd

1. Lita på din känsla. Känns det som att något är fel har du troligtvis rätt.
  2. Våga prata med ditt barn om cannabis. Läs på och var tydlig med dina förväntningar.
  3. Ta stöd av andra föräldrar. Prata och diskutera med varandra.
  4. Kontakta miniMaria i kommunen som kan ge dig råd och stöd.

Var uppmärksam på om ditt barn...

• är trött, likgiltig, har röda ögon, sötsug och svängningar i humöret
  • har försämrade skolresultat
  • skolkar
  • har sådant som cigarettpapper (t.ex. Rizzla-papper) och avrivna cigarettpaket som används som filter i en joint.
  • röker tobak. De flesta ungdomar som börjar med cannabis röker också vanliga cigaretter. Och många som provar droger för första gången är berusade av alkohol.

MiniMaria i Botkyrka kommun
Råd och stöd till dig som oroar dig för att ditt barn använder alkohol eller droger.
botkyrka.se/minimaria

Maria ungdom (för akuta fall)

Få mer info här:
cannabishjalpen.se
droghjalpen.se
drugsmart.se
can.se

Vad händer när man röker cannabis?

Tonårshjärnan utvecklas fram till 25 års ålder och är extra känslig för ämnet THC i cannabis.

Vanliga effekter är:

• Blir glad och pratsam, sen lugn och sömnig.
  • Ökad hunger och sötsug
  • Känner och uttrycker olust, ångest och panik
  • Svårt med koncentration, minne och inlärning
  • Risk för försämrad IQ i vuxen ålder

Mer information

Här hittar du mer information till dig som är orolig att ditt barn använder droger.

Fakta om Cannabis

All hantering av cannabis är olaglig i Sverige och kan påverka möjligheten till jobb, körkortstillstånd och att resa utomlands.

Cannabis kommer från hampaväxten och är ett samlingsnamn för: hasch (ljusbruna/svarta kakbitar), marijuana (torrt, grönt gräsliknande) och hascholja (brun/svart tjock olja). Vanligtvis röker man cannabis.