Gårdar och slott

Sagolika rum och lummiga trädgårdar

En gammal stenbro i parklandskap

Mat och trädgård i ett – Karshamra gård

Gården Karshamra ligger högt belägen, omsluten av skog och stora ängar. Karshamra nämns i skriftliga källor redan på 1300-talet. I markerna kring gården finns omkring 100 gravar från yngre järnåldern. Från gården finns ingångar till Sörmlandsleden. Här kan du äta stenugnsbakad pizza, mellanrätter, fika, köpa grönsaker och mot slutet av sommaren även snittblommor. Ingen bordsbokning, bara att komma förbi!

Öppettider: Vecka 26–32 tors kl. 12–18, fre-lör kl. 12–21, sön kl. 12–18
Adress: Sväng vänster en bit efter Grödinge kyrka ner på en väg omgiven av våtmark. Följ sedan skyltarna mot Karshamra Mat & Trädgård.
Mer information: karshamramatochtradgard.com

Huset på kullen – Sillvik

Platsen Sillvik finns omnämnd redan på 1500-talet. Den nuvarande sommarvillan, Sillvik, uppfördes 1884 på en liten höjd med utsikt över Mälaren. Huset byggdes i Schweizerstil till det unga paret Lennart Reuterskiöld och Ingegerd Posse. Det drivs idag av den ideella föreningen Sillviks vänner som vill främja kultur och fritid på Sillvik och skapa traditionsenliga evenemang. I sommar kan du besöka denna natursköna plats på helgerna för att ta en fika med hembakt, bada i Mälaren från
Sillviks brygga, vandra i bokskogen, spela fotboll och grilla korv. I galleriet kan du ta del av konstutställning. Här visas och säljs stengods, tavlor och skulpturer.

Öppettider: Se sillviksvanner.se
Adress: Sillvik (en km från Sturehofs slott), Norsborg
Mer information: sillviksvanner.se

Bus och mys i folkparken – Hågelby gård

Promenera bland de historiska byggnaderna, ha picknick i gröngräset, luncha och fika på Anna Giertz café. För barn med spring i benen finns Ekorrstigen med sina äventyr. Klappa djuren på 4 H-gården och gå den fina stigen runt sjön Aspen. Stor gratis parkering.

Öppettider: Parken är alltid öppen. Se hagelby.se för besöksmålens tider.
Adress: Hågelbyvägen, Tumba
Mer information: hagelby.se

Med en fläkt av 1700-tal – Sturehovs slott

Det bäst bevarade slottet i gustaviansk stil är Sturehov i Norsborg. Ta en rofylld promenad i parken, ta vägen via alléerna ner mot Mälarens strand. Boka guidad visning i slottet med afternoon tea i de vackra 1700-talssalongerna. Hör den spännande historien och se den världsunika samlingen av Mariebergskakelugnar. På slottet kan du förboka lunch, middag eller fest i den här unika miljön. Och missa inte slottsbutiken! Med appen Upptäck historien får du veta mer om parken och byggnaderna.

Öppettider: Se sturehov.se
Adress: Sturehof, Norsborg
Mer information: sturehov.se

Keramik och blommor i en härlig blandning – Sturehofs krukmakeri

Under hela sommaren kan du besöka fantastiska Sturehofs krukmakeri. I sortimentet finns all möjlig keramik samt alla säsongens finaste blommor, växter och kryddor. För 33:året ställer krukmakare Tina ut sin fuchsior med över 100 olika arter under juli, augusti och september. Vernissage 9 juli kl. 12–16. Tina drejar och förgyller trädgården runt krukmakeriet. Besök och njut!

Öppettider: ons–sön kl. 12–16, juni–augusti
Adress: Sjövillan, Sturehof, Norsborg
Mer information: sturehofskrukmakeri.com

Herrgården på järnåldersmark – Norsborgs herrgård

Norsborgs herrgård ligger i ett område rikt på fornlämningar med rötter från järnålderns stormannagårdar. I området finns järnåldersgravfält med två stor-högar, en fornborg och herrgårdsmiljö från 1700-talet. Tyvärr brann herrgårdens huvudbyggnad från 1700-talet ner i början på 2020. Men området är väl värt att besöka. De två flyglarna till huvudbyggnaden finns kvar med en arkitektur som präglas av dåtidens avskalade klassicistiska formspråk. Ta en promenad i den engelska parken med sitt rundtempel, orangeri och utsiktstorn och njut av dåtidens vingslag.

Öppettider: Alltid öppet

Adress: Norsborgsvägen, Norsborg

Info: Fastigheten ägs av Stockholm vatten, det finns mer att läsa på nätet om du söker på Norsborgs herrgård.

Det kreativa klustret – Subtopia

1910 stod en av den tidens modernaste ladugårdar klar och är idag Subtopias huvudbyggnad. I slutet av 90-talet flyttade Cirkus Cirkör hit och därefter har byggnaderna blivit hemvist för kring 80 organisationer och cirka 200 människor kommer hit och arbetar varje dag. L M Ericssons gamla område med Subtopia, Gula Villan, Alby gård och Hangaren vid Albysjön är del av ett kreativt kluster där det bubblar av verksamheter. Vandra runt i området och andas in både dåtid och nutid. Läs mer om Gula Villan Subtopia i Botkyrkas stora sommarguide på sidan 11.

Adress: Rotemannavägen 10, Alby
Mer information: subtopia.se