Vad är Europaparlamentet?

Europaparlamentet, den enda direkt-valda EU-institutionen, är kärnpunkten för europeisk demokrati. Europaparlamentets tre huvuduppgifter är att stifta lagar, utöva kontroll och att besluta om EU-budgeten.

Europaparlamentet representerar EU-medborgararnas intressen. Ledamöterna debatterar, utfromar och antar lagar som har en direkt påverkan på 450 miljoner européer.

Europaperlementet, även känt som EU-parlamentet, är den ena lagstiftande institutionen inom EU (Europeiska unionen); Den andra är Europeiska unionens råd. Parlamentet består av 705 ledarmöter, som väljs genom allmänna och direkta val vart femte år och som företräder unionsmedborgarna direkt på europeisk nivå.

På Europaparlamentets hemsida beskriver de mer detaljerat vad Europaparlamentet är. Där kan du också läsa mer om EU i stort; bland mycket annat om "vad man får ut av EU", hur beslutsfattandet går till, hur länder går med i EU och hur EU fungerar i den globala politiken.

Europaparlamentet under en omröstning i plenum

Europaparlamentet under en omröstning i plenum. Bild:EU-parlamentet

Vill du veta mer om hur EU och Europaparlamentet fungerar och vad gör de för nytta?

På Europaparlamentets hemsida kan du ta del av korta förklarande videos om hur Europaparlamentet och EU fungerar, och vilken nytta de gör för EU-medborgarna. Du når sidan här

Har du frågor om hur EU-valet kommer att gå till i Botkyrka?

Välkommen att höra av dig till Botkyrka kommuns medborgarcenter med dina frågor.

E-post: medborgarcenter@botkyrka.se

Du kan också chatta med oss på kontorstid. Du hittar chatten på startsidan (här på botkyrka.se).

Du kan också ta del av vanliga frågor & svar här.