Välkommen till Lövholmen

Välkommen till en liten förskola med endast två avdelningar. Lövholmen ligger inramad av en lummig skogsdunge belägen i Tumba. Förskolan har en stor och fin gård som sträcker sig runt hela byggnaden.

Fakta om förskolan

Område: Tumba

Avdelningar: 2 st

Barn: 40 st

Vår inriktning

Lövholmens stora gård erbjuder både rutschkanor och gungor samt många möjligheter till utforskande av material och naturupptäckter. Här möts barnen av engagerade pedagoger som känner alla barn tack vare det mindre sammanhanget och det täta samarbetet mellan avdelningarna. Lövholmen har eget kök med en kock som lagar mat från grunden, där en stor del av råvarorna är ekologiska.

På förskolan Lövholmen har vi barns språkutveckling som prioriterat område. Vi arbetar för att alla barn ska tillgodogöra sig ett rikt språk genom lekfulla sammanhang och med hjälp av goda pedagogiska relationer.

På vår förskola firar vi olika högtider och traditioner utifrån barnens intressen och förskolans läroplan. Vi uppmärksammar bland annat FN-dagen där vi pratar om barnkonventionen och barns rättigheter och vi rockar sockorna och lyfter det positiva med att vara olika. Vi uppmärksammar även mer traditionella högtider tillsammans med barnen. På våren tackar vi av de blivande skolbarnen med en särskild ceremoni.

Förskolan Lövholmen ligger på Jaktvägen 2, 147 33 Tumba
Förskolan Lövholmen i Google maps

Delaktighet och lärande hos våra barn för en hållbar framtid

Tumba södra förskoleenhets vision

Barnomsorg i Botkyrka

Vi fortsätter att satsa på våra förskolor i kommunen. Satsningen ger barnen en trygg, pedagogisk, kreativ miljö som bidrar till ett livslångt lärande. Detta bidrar till språkutveckling och förberedelse inför skolan. Barnen får också nya vänner och stark gemenskap när de leker tillsammans på förskolan.

Förskolan tillhör Tumba södra förskoleenhet.
tumbasodraforskoleenhet@botkyrka.se

Ann-Charlotte Carlsson
anne-charlotte.carlsson@botkyrka.se

Biträdande rektor
Åsa Myrman Blomgren
asa.myrman.blomgren@botkyrka.se

Avdelningar
Dungen: 072-524 91 20

Gläntan: 072-524 89 40

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan.