Barnomsorg i Botkyrka

Från det år ditt barn fyller ett till vårterminen det år det fyller sex kan ditt barn få plats i förskolan eller i pedagogisk omsorg i Botkyrka. Ditt barn kommer att vistas i en trygg och pedagogisk lärmiljö som bidrar till ett livslångt lärande.

Två kvinnor står tillsammans med en grupp barn som poserar i ett litet trähus.

Förskola

Det är bra för ditt barn att gå i förskola. Här hittar du allt du behöver veta om våra förskolor i Botkyrka.

En pojke sitter på golvet med ett kort i handen och ler.

Pedagogisk omsorg

Här arbetar oftast en dagbarnvårdare i sitt eget hem, ett så kallat familjedaghem.

Tre barn pysslar inomhus.

Ansök och ändra

Ansökning och ändringar gör du i våra e-tjänster. Här hittar du de olika scenarion som du kan genomföra.

En pojke i regnkläder svingar på en gunga utomhus.

Avgifter och regler

Här hittar du information om de avgifter och regler som gäller för barnomsorg i Botkyrka kommun.

Välkommen på öppet hus!

Ta chansen att träffa pedagoger, biträdande rektor och bekanta dig med våra förskolor inför att du ska välja förskola för ditt barn.

Öppen verksamhet

Varje tisdag kl 09.00–12.00, välkomnar förskolan Tranan i Alby föräldrar och barn som är nyfikna på förskolan. Öppen verksamhet pågår till och med 28 maj.

Vklass

Vklass är Botkyrkas lärportal för förskolan, grundskolan och gymnasieskolan. Som vårdnadshavare kan du följa ditt barns skolgång.

Varje förskola har sina egna kontaktuppgifter. Om du har frågor om kommunens övergripande förskoleverksamhet, kontakta Medborgarcenter: