Tillgänglighet

Det är en medborgerig rättighet att rösta oavsett om det är till kommunvalet, regionvalet, riksdagsvalet och EU-valet. Oavsett vad du har för förutsättningar ska du kunna rösta i en vallokal, genom ombud eller hemma.

Anpassningar för dig med funktionsnedsättning

Alla kommunens röstmottagningsställen är tillgängliga för dig som har någon typ av
funktionsnedsättning. Det innebär bland annat att ingångar och
utgångar är anpassade för rullstol eller andra hjälpmedel, samt att det finns tillräcklig med plats att förflytta sig med rullstol och andra hjälpmedel i lokalen. Även att det finns låga valskärmar för dig som behöver sitta ned. Det kommer också att vara tydlig skyltning utanför och inne i lokalerna.

Om du behöver hjälp kan du alltid be röstmottagarna om hjälp. De kan hjälpa dig genom hela processen och har tystnadsplikt.

Om du inte kan komma till en vallokal

Du som inte kan ta dig till en vallokal på grund av hög ålder, sjukdom, funktionsnedsättning eller annan aledning kan rösta med hjälp av ett bud (ombud) i så kallad budröstning.

Budet kan vara en anhörig till dig (partner, dina eller partnerns barn, barnbarn, dina föräldrar eller syskon), eller om det finns någon som yrkesmässigt eller på liknande sätt ger dig vård eller brukar hjälpa dig.

Läs mer om att rösta med bud på Valmyndighetens hemsida

Om du inte har någon som kan agera bud åt dig så finns det något som kallas för ambulerande röstmottagare som kan ta emot röster. Du kan då lämna din röst i bostaden eller där du befinner dig. Endast du som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning inte kan rösta i en val- eller förtidsröstningslokal eller budrösta får boka ambulerande röstmottagning.

Ambulerande röstmottagning är en del av förtidsröstningen och din röst ska göras i ordning på samma sätt som en förtidsröst i en lokal för förtidsröstning. Samma regler gäller angående hjälp och tystnadsplikt för röstmottagare. Kontakta kommunens medborgarcenter om du vill boka ambulerande röstmottagare.

Val-kit med punktskrift

Du som har behov av valmaterial i punktskrift kommer att kunna beställa ett val-kit från Valmyndigheten eller från Botkyrka kommuns medborgarcenter: medborgarcenter@botkyrka.se när valet börjar närma sig.

I kitet finns partivalsedlar förpackade i punktskriftkuvert från Valmyndigheten. Kuverten talar om i punktskrift, vilket val och parti det avser, väljaren behöver då ta ur valsedeln och lägga detta i ett valkuvert och försluta kuvertet. Dessa kit finns tillgängliga för de största partierna (S, C, Fi, Kd, L, MP, M, Sd, V, samt blankt). Valsedlar i punktskrift finns däremot inte.

Teckenspråk och lättläst svenska

På valmyndighetens hemsida finns information om EU-valet, hur det går till att rösta och förtidsrösta på teckenspråk och lättläst svenska.

Tillgänglighet i olika vallokaler

Undrar du hur tillgängligheten ser ut i en specifik val- eller förtidsröstningslokal? Gå in och sök i Tillgänglighetsdatabasen. Du skriver bara in namnet för den aktuella röstningslokalen för att få fram information om tillgängligheten. Till tillgänglighetsdatabasen

Rullstolsburen person får valsedlar av funktionär.

Har du frågor om EU-valet? Välkommen att höra av dig till oss!

Välkommen att höra av dig till Botkyrka kommuns medborgarcenter med dina frågor.

E-post: medborgarcenter@botkyrka.se

Du kan också chatta med oss på kontorstid. Du hittar chatten i en rosa ruta till höger överallt på botkyrka.se.

Du kan också ta del av vanliga frågor & svar här.