Guld till Botkyrkas företag – vinnare åter igen!

Bästa Tillväxtkommun 2023

Det går riktigt bra för näringslivet i Botkyrka. Så bra att kommunen tar hem utmärkelsen ”Bästa tillväxt” bland alla 26 kommuner i Stockholms län. Sedan 2018 har Botkyrka ständigt stått på pallplats – nu vinner vi guld igen!

En graf som visar de placeringar Botkyrka kommun haft sedan 2014 i Bästa Tillväxt

Tillväxten i Botkyrka säkrar Bästa Tillväxt!

Förstaplaceringen som Bästa tillväxtkommun har sina goda grunder. Framgångsrika företag och smarta entreprenörer är det gott om i Botkyrka. Vi har sett Albykillarna bakom tillväxtraketen Miljonbemanning ta emot Svenska Dagbladets Affärsbragd 2023 av prins Daniel – Bragdmedaljen SVD. Stora bilden fr vänster: prins Daniel, Shafik Muwanga, Ali Khalil, Saleh Karrani.

Och så de ”Eggcellenta” tjejerna från Tumba gymnasium som i november vann Ung företagsamhets (UF) tävling bland unga företagare i Botkyrka med sin affärsidé att återvinna äggskal till gödningsmedel. Eggcellent, består av Amira, Helmi, Jovana och Venessa (på runda bilden ovan, där Venessa saknas).

Ständiga toppnoteringar sedan 2010!

Årets guldplacering är ingen tillfällighet. Sedan 2010 har Botkyrka legat i topp 10 med nästan uteslutande pallplatser:

• 6 guld: 2010, 2012, 2018, 2019, 2020, 2023
  • 3 guld: 2011, 2017, 2022
  • 3 silver: 2013, 2016, 2021

"I första hand är det våra många duktiga företagare som ska ta åt sig äran av priset."

– I första hand är det våra många duktiga företagare som ska ta åt sig äran av priset. Det är ju de som gör jobbet, samtidigt ser jag utmärkelsen som ett erkännande av Botkyrkas goda företagsklimat, säger Martin Andaloussi, näringslivschef i Botkyrka kommun.

porträtt på Botkyrka kommuns näringslivschef Martin Andaloussi, utomhus med snö i bakgrundan

Martin Andaloussi, näringslivschef Botkyrka kommun

Stina Lundgren, KSO

Stina Lundgren, kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka

– Utmärkelsen är ett bevis på att Botkyrka kommun jobbar målmedvetet för att skapa förutsättningar för ett aktivt och framgångsrikt näringsliv med fler arbetstillfällen. Ännu bättre blir det nu med Storstockholms mest intressanta och attraktiva verksamhetsområde –Södra Porten. Med bästa läget skapar vi tillsammans med företagen, förutsättningar för 4 000 hållbara och innovativa arbetsplatser. Ett framgångsrikt näringsliv skapar ett framgångsrikt Botkyrka, säger kommunstyrelsens ordförande Stina Lundgren (M).

En illustration med fyrverkerier och texten Bästa tillväxtkommun 2023

Så utses vinnaren av Bästa Tillväxt

Utmärkelsen ”Bästa Tillväxt” utses, sedan 2007, av Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag Syna. De granskar alla svenska aktiebolags bokslut och utser vinnare i varje län. Priset premierar en bred och stabil tillväxt i det lokala näringslivet och fokuserar på tre saker:

Vinnare i varje län blir den kommun som har störst andel företag som:

• ökar sin omsättning
  • går med vinst
  • nyanställer

Syna jämför med det föregående föregående årets bokslut.

204 företag utmärker sig

Hela 204 företag utmärker sig i Botkyrka genom att uppfylla alla kriterierna.

Klicka här Pdf, 163.4 kB. om du vill du se vilka företagen är.