Blomtåget för tredje året i rad

02 augusti 2023

Boende och närmiljö

På onsdagskvällen hölls för tredje året i rad ett blomtåg mot våldet och för att hedra Adrianas minne.

Människor promenerar genom bostadsområde i en manifestation

Det är i dag tre år sedan Adriana dödades vid en skjutning intill en bensinmack i Norsborg.

Mer än 200 personer hade samlats i Norsborgs centrum för att del av tal och poesiuppläsning, och därefter tillsammans med vita rosor i handen promenera till Freinetskolan Kastanjen i Slagsta där Adriana var elev.

Där kunde deltagarna lägga ner sina rosor och tända ett ljus vid det träd som planterats till Adrianas minne.

Under ceremonin på skolgården framhöll kommunstyrelsens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz (S) styrkan i att samlas tillsammans för att enade stå upp mot våldet.

Blomtåget arrangeras av Nattvandrarna i samverkan med Botkyrka kommun.

Stipendium till Adrianas minne

Botkyrka kommun har inrättat ett stipendium till Adrianas minne för att stötta personer och organisationer som bidrar till ett vålds- och brottsfritt samhälle.

Sista dag för ansökan till Adranastipendiet är den 14 augusti 2023. Här kan du nominera dig själv, någon annan eller en organisation och läsa mer om kriterierna för stipendiet.

Också Freinetskolan Kastanjen har inrättat en fond till Adrianas minne. Minnesfonden delar ut två utmärkelser per år. Den ena går till en organisation som arbetar brottsförebyggande med fokus på ungdomar och den andra till en elev på skolan som utmärkt sig i Adrianas anda.

Staket med anslag på med en grupp människor i bakgrunden.

Blomtåget avslutades med en ceremoni på Freinetskolan Kastanjens skolgård.