• Startsida
  • Nyhetsarkiv
  • Vill du jobba med EU-valet och säkra att det genomförs demokratiskt, smidigt och tryggt?

17 november 2023

Kommun och politik

Den 6–9 juni 2024 går miljontals européer till valurnorna för att rösta i EU-valet (Europaparlamentsvalet) och tillsammans forma den europeiska demokratins framtid. Botkyrka kommun rekryterar till en rad roller till valdagen den 9 juni och till förtidsröstningen som löper från den 22 maj och fram till valdagen.

På bilden syns två röstmottagare

EU-valet är ett unikt ögonblick där alla EU-medborgare tillsammans bestämmer hur Europeiska unionens framtid ska se ut. I valet väljer vi de representanter som ska vara ledamöter av Europaparlamentet.

Botkyrka kommun söker 500 valarbetare

Botkyrka kommun rekryterar nu, bland flera andra roller, röstmottagare, rösträknare, kövärdar och teamledare. Totalt kommer 500 personer att arbeta under förtidsröstningen, på själva valdagen och med rösträkningen efteråt. Titträckligt många har redan visat intresse för att arbeta under förtidsröstningen men till valdagen behövs fortfarande valarbetare.

Alla utbildas innan

Botkyrka kommuns valkansli berättar att alla som ska arbeta i EU-valet, avsett roll, får delta på en obligatorisk utbildning innan.

– Att arbeta som röstmottagare i ett val är ett ansvarsfullt myndighetsuppdrag och ett bidrag till grunden i den svenska demokratin. För att få rätt förutsättningar kommer alla röstmottagare, även de som arbetat i tidigare val, att utbildas då det ibland finns skillnader i rutiner och regelverk mellan föregående och aktuellt val.

Är du intresserad? Ansök här!

Om du vill jobba med EU-valet kan du läsa mer om de olika rollerna, ersättningsnivåer, vilka krav du måste uppfylla för att få arbeta med valet etc. eller göra en intresseanmälan här.

Om du vill läsa mer om EU-valet och varför det är viktigt att rösta kan du göra det här på vår hemsida.

Bild från Europaparlamentet när en omröstning pågår

Omröstning i Europaparlamentet

Vill du veta mera om EU-valet eller göra en intresseanmälan?

Om du vill jobba med valet, kan du anmäla ditt intresse och läsa mer om de olika rollerna, krav och ersättningsnivåer, via knappen nedan.