Trygghetsfältare vill ge Botkyrkas unga en meningsfull fritid

11 juli 2022

Stöd, omsorg och familj

Trygghetsfältarnas uppdrag är att arbeta förbyggande och uppsökande genom att finnas ute på platser där barn, ungdomar och unga vuxna finns. Under sommaren satsar de även på att arrangera aktiviteter för att ge fler en meningsfull fritid.

Yasin och Natalie, två av Botkyrkas engagerade trygghetsfältare

Full aktivitet i Fittja

Tempot är högt när trygghetsfältarna åker mellan platserna i kommunen. De har en planerad rutt för kvällen och vet ungefär vilka områden de ska besöka, men planerna kan också ändras snabbt. Just den här kvällen visar det sig vara ovanligt lugnt på Tallidsskolans skolgård där många vanligtvis hänger och efter ett kort samtal med fritidsledarna på Fittjapulsen får de veta att det pågår aktiviteter en bit bort.

Bara några minuter senare är de på plats och möts av ett 20-tal barn och unga som spelar fotboll till sambamusik och grillar hamburgare. Stämningen är på topp och Yasin och Natalie småpratar lite med några av ungdomarna innan de går vidare mot Fittja torg. Även där pågår full aktivitet denna kväll tack vare arrangemanget ”Botkyrka chill” som hålls av Albyrådet.

”Botkyrka är en riktigt fin kommun, det finns så många eldsjälar och fina invånare”

Just denna kväll är det extra tydligt att kommunen verkligen har många engagerade eldsjälar som vill aktivera barn och ungdomar. Fittja känns både levande och familjärt med musik och lekande barn överallt. Men så ser det naturligtvis inte ut varje dag.

– Vi jobbar uppsökande med både barn och ungdomar. Målet är att skapa relationer, ha samtal och försöka aktivera dem. Nu under sommaren har vi aktiviteter varje vecka som ingår i projektet ”Meningsfull fritid” där vi försöker fånga upp de ungdomar som inte har något att göra på lovet, säger Natalie, en av Botkyrkas trygghetsfältare.

Upptäcka nya platser i Stockholm

Natalie och Yasin menar att aktiviteterna också har ett annat viktigt syfte, nämligen att få Botkyrkas ungdomar att vidga sina vyer lite. De menar att många lever i en ”Botkyrkabubbla” och sällan lämnar kommunen - så att få dem att upptäcka andra platser i Stockholm är positivt. Även att uppmana dem till att testa helt nya sporter som klättring, padel, eller kajak, som förhoppningsvis leder till att de vill fortsätta och hittar en ny fritidsaktivitet.

Även äldre ungdomar vill ha fritidsgårdar

– Alla våra ungdomar är underbara, ingen har bemött oss dåligt och vi har aldrig känt oss rädda. Problemet är att de inte har någonstans att hänga, att bara få vara, och då hamnar de ofta på en skolgård eller i ett centrum. Det är framför allt de som är 15 år och äldre som saknar en plats, eftersom fritidsgårdarna inte är öppna för dem. Det betyder tyvärr också att de är enklare att värva till gängkriminalitet, eftersom de saknar en tillhörighet, säger Natalie.

Hon berättar också att sommaraktiviteterna främst riktar sig till just 15-åringar och äldre av den anledningen. Att ungdomarna följer med dem till andra platser är inte ovanligt. Ibland händer det även lokalt, att trygghetsfältarna ser behovet av att flytta på en grupp som kanske har hängt i ett centrum lite för länge - då kan en gemensam biltur till ett matställe vara ett bra sätt att bryta upp och samtidigt aktivera ungdomarna.

Samverkan med polisen

Yasin berättar att de ofta har direktkontakt med den polispatrull som arbetar i Botkyrka för tillfället, vilket är ganska unikt. Det betyder att fältarna kan ringa dem om de ser något som sker, såvida det inte är ett allvarligt brott, då ringer de 112 som alla andra. Ibland kan polisens också be dem att ha ”ett extra öga” på vissa personer eller berätta vilka fokusområden som gäller för veckan så att fältarna kan anpassa sina resurser på bästa sätt.

EST - effektiv samordning för trygghet

En gång i veckan möts representanter från polisen, Botkyrkabyggen och kommunen för att formulera en gemensam lägesbild baserat på information från respektive organisation samt delar av civilsamhället. Utifrån denna lägesbild planeras samordnande, brottsförebyggande och trygghetsfrämjande insatser för kommande vecka, bland annat hur och var trygghetsfältarna ska arbeta.

Trygghetsfältarna finansieras gemensamt av Botkyrka kommun och Botkyrkabyggen.