Feriepraktikanter lär sig att arbeta våldspreventivt

18 juli 2022

Stöd, omsorg och familj

MOD är föreningen som har modet att stå upp mot våld. Unga Botkyrkabor med ett förflutet som MVP-mentorer arbetar tillsammans för ett samhälle fritt från våld, bland annat genom att sprida kunskap till andra unga i kommunen. En av dem är Klody Kourie som nu också handleder feriepraktikanter över sommaren.

Theodor och Klody

Klody är en av handledarna för Theodor, feriepraktikant på Våldspreventivt center i Botkyrka kommun.

Många förknippar nog kommunens feriejobb med klassiska arbetsuppgifter som park- och trädgårdsskötsel, men i Botkyrka finns även möjligheten att göra sin praktik på Våldspreventivt center. En av årets praktikanter är Theodor Söderberg, 17 år som är inne på sin andra vecka.

– Jag valde samhällsutveckling som arbetsområde när jag sökte praktikplatsen och blev erbjuden denna plats. Det känns viktigt att lära sig mer om våldspreventivt arbete eftersom jag gärna vill jobba som polis i framtiden. Då är det bra att känna till åskådarperspektivet och hur man får andra att känna sig trygga, säger Theodor.

Bra ledarskap att ha med sig i livet

Klody Kourie, 22 år är en av grundarna till föreningen MOD men också handledare för årets feriepraktikanter på Våldspreventivt center. Ett sommarjobb som hon nu har för andra året i rad tack vare sina kunskaper i våldspreventivt arbete. Hon berättar att målet är att praktikanterna ska lära sig mer om våldsprevention och att de ska få med sig nya, viktiga kunskaper.

– Vi vill också att Theodor och de andra praktikanterna ska få lära sig hur det är att vara en bra ledare. Det får de öva på när vi har aktiviteter med barn. Just ledarskap är viktigt att ha med sig i livet, säger Klody.

Viktigt att vara en bra förebild

Theodor berättar att arbetet bland annat går ut på att vara aktiv på platser där barn och unga befinner sig nu på sommaren, till exempel på badplatser. Men vanligtvis utgår de från Storvreten och Fittja. Häromdagen fick han arbeta som funktionär på kommunens aktivitetsdag på Slagstabadet och höll tillsammans med badvärdarna lite extra koll på barnen och såg till att de kände sig trygga.

– Det är viktigt att vara en bra förebild. Jag beter mig respektfullt och på ett vettigt sätt. Det kan vara enkla saker som att inte svära, säger Theodor.

Klody välkomna alla unga i Botkyrka att bli medlemmar i MOD, men säger att det naturligtvis är en fördel om man har varit MVP-mentor tidigare och har koll på hur det våldspreventiva arbetet fungerar. Hon ser fram emot nå ut till så många som möjligt i framtiden. Gärna till skolor som inte har MVP-programmet och kunna stötta dem med utbildning. Men hon ser också ett behov av att nå ut till vuxna som jobbar med barn.

– Vi är alla åskådare, vi ska vara aktiva och kunna hoppa in om det behövs. Det är något vi kan lära både barn och vuxna, säger Klody.

Feriepraktik

Botkyrka erbjuder varje år feriepraktik för ungdomar mellan 16 -18 år som är folkbokförda i kommunen. Den betalda praktiken innebär 90 timmars arbetstid under en tre veckors period.

På Våldspreventivt center handleds praktikanterna av ungdomshandledare som är anställda av Botkyrka kommun individuellt (inte som föreningen MOD) tack vare sina kunskaper om våldsprevention.

MOD

Föreningen MOD (Messengers of difference) startades 2021av sju före detta MVP-mentorer som gick samman för att kunna fortsätta arbeta våldspreventivt i samhället. Föreningen arbetar för att minska våldet bland unga genom att bland annat besöka skolor och utbilda ungdomar om våldsprevention.

”Om jag ser ett brott ingriper jag direkt”

Andra har även läst