Så jobbar vi för ett tryggare Botkyrka

Alla behövs i trygghetsarbetet. Därför samarbetar vi med dig som bor här, polisen, Botkyrkabyggen och civilsamhället. Bara tillsammans kan vi göra Botkyrka tryggare.

Våra målsättningar är att förebygga våld och att du ska kunna känna dig trygg i skolan och där du bor. Kommunen och olika aktörer i Botkyrka har satsat på trygghetsfrågor under lång tid och det ger också effekt.

Två killar som kramas på en basketplan
En person som håller upp en skylt med texten "Alla mot våld - trygghet för alla".

Så jobbar vi för att förebygga brott

Vi hjälper personer att lämna en kriminell livvstil och arbetar med olika förebyggande åtgärder.

Elever och lärare

Så jobbar vi i skolan

Trygghetsfrågorna är prioriterade i förskolan, grundskolan och i gymnasiet.

Trygghetsfältarna utomhus

Så jobbar vi med trygghet där du bor

Vi arbetar tillsammans med polisen, hyresvärdar och civilsamhället.

En man i hoodie sett bakifrån.

Avhopparverksamhet

Botkyrka kommun arbetar för att kunna stötta Botkyrkabor som lever i eller är i riskzonen för ett kriminellt liv. Målet är att personer som vill lämna en kriminell bana ska få stöd i att etablera en trygg tillvaro.

Muralmålning på kvinnor i Fittja

Handlingsplan mot hedersrelaterat våld och förtryck

Inget barn eller ung person i Botkyrka kommun ska behöva vara rädd eller orolig för att utsättas för hedersrelaterat våld och förtryck, riskera att könsstympas eller giftas bort mot sin vilja.

En kvinna står i ett bostadsområde en vinterdag.

Våga bry dig!

Hjälp någon eller säg ifrån när något inte känns okej. Tryggheten ökar om vi alla bidrar och jobbar tillsammans. Våga bry dig! Tillsammans gör vi Botkyrka tryggare.

Här får du stöd och information

Kontakta socialtjänsten

Mottagning barn
Tel:
Telefontid: Måndag- torsdag 08.30-16.00, fredag 08.30-14.00

Mottagning vuxen
Telefontid: Måndag- fredag 10.00-12.00, måndagar även 15.00-18.00

Stödcentrum för unga brottsutsatta
För dig som blivit utsatt för eller bevittnat ett brott och är 10-20 år gammal.
Telefontid: Måndag- torsdag 08.30-16.00, fredag 08.30-14.00

Brottsofferjouren Huddinge-Botkyrka
Ger samtalsstöd och praktisk rådgivning till dig som utsatts för brott, bevittnat brott eller är anhörig till ett brottsoffer eller misstänkt. För dig över 21 år.

Avhopparverksamheten
Stödnummer för dig som vill bryta med en kriminell livsstil.
Tel: 073-717 31 32.

BRIS (Barnens rätt i samhället)

Bris för barn upp till 18 år: 116 111 eller chatta dygnet runt med en kurator.

Bris vuxentelefon om barn: 077 150 50 50

Stöd på arabiska: 077 448 09 00

Stöd på ukrainska: 020 48 48 48

Rädda barnen

Safe Place - en app som hjälper barn att möta svåra känslor.

Orostelefonen om radikalisering: 020 100 200 (helgfria vardagar 9.00-12.00)

Chatta om hedersförtryck

Jourhavande medmänniska

Ring 08 702 16 80 varje natt mellan klockan 21.00-06.00.

Kvinnofridslinjen och Mansjouren

Om du är drabbad av våld i nära relation.

Kvinnofridslinjen: 020 50 50 50

Mansjouren: 08 30 30 20

RFSL:s Stödmottagning

För hbtqi-personer utsatta för trakasserier, hot och våld.

Ring: 020 34 13 16

Svenska kyrkans krisstöd för organisationer och föreningar

Stöd i samband med en olycka eller annan tragisk händelse

Ring: 08-530 222 42

Gängsnacket – en informationsguide

Folder, Gängsnacket

Gängsnacket: Ett informationsmaterial som är framtaget av Länsstyrelserna tillsammans med polisen

Ladda ner "Gängsnacket" Pdf, 989 kB. - en folder som riktar sig till föräldrar och andra viktiga vuxna med information om risker, varningssignaler och var man kan vända sig för stöd.

Här finns foldern på flera språk

Film från kvällen Vi mot våldet

Den 12 oktober anordnades en fördjupningskväll på Tumbascenen på temat Vi mot våldet.

Här kan du se en film som visar större delen av kvällen med bland andra Jerzy Sarnecki, Frida Chamoun, Ingvar Nilsson och Viveka Sjögren.

Mer om hur vi jobbar med trygghet

• Ansök om stipendium till Adrianas minne

Nu är ansökan öppen för Botkyrka kommuns stipendium till Adrianas minne. 21 mars 2024

• Antalet öppna drogscener i Botkyrka minskar