Stödcentrum för unga brottsutsatta

Du som blivit utsatt för eller bevittnat ett brott, är bosatt i Botkyrka kommun och är 10-20 år kan få stöd hos oss på Stödcentrum. Du behöver inte ha anmält brottet för att få stöd. Vi har tystnadsplikt.

Bra att ta hjälp – saker är inte som förr

Arg? Rädd? Ledsen? Otrygg? Har du blivit rånad, misshandlad, hotad eller sexuellt ofredad? Då kan det vara bra att prata med någon utomstående om det som hänt dig. När man blir utsatt för brott så påverkar det hur man mår och känner sig.

Det är vanligt att man känner sig ledsen, irriterad eller orolig. Det du varit med om kanske påverkar dig så att du isolerar dig hemma, eller att du känner att du inte vågar gå ut. Det kan också vara så att man tappar intresset av att träffa sina kompisar. Jobbet eller skolan kan påverkas. Det kan kännas svårare att koncentrera sig och man kan få problem med sömnen. Det är inte som vanligt längre.

Vilka brott kan det handla om?

Det finns många olika typer av brott, gemensamt är att de är olagliga, du kan polisanmäla om du blivit utsatt och att du kan få stöd från Stödcentrum oavsett vad du blivit utsatt för.

Exempel på olika former av brott:

• Sexuellt ofredande
  • Misshandel
  • Grooming
  • Rån
  • Utpressning
  • Våldtäkt
  • Olaga hot
  • Stöld
  • Inbrott
  • Övergrepp i rättssak
  • Hatbrott
  • Bedrägerier
  • Ärekränkning
  • Näthat

Vad kan du få hjälp med

• Stödsamtal för att bearbeta det du varit med om
  • Information och stödsamtal till dina anhöriga
  • Information om hur en polisanmälan går till och stöd i kontakten med polis och andra myndigheter
  • Stöd inför eventuell rättegång
  • Stöd att ansöka om ekonomisk ersättning och skadestånd

Ovan ser du ett filmat reportage som unga mediehuset Fanzingo i Botkyrka har gjort om Stödcentrum.

Stöd till anhöriga

Ibland kan det vara tungt eller svårt att förhålla sig till någon som blivit utsatt för brott. Det kan kännas jobbigt att se någon må dåligt, tungt att känna att en inte räcker till eller svårt att veta hur en kan finnas där. Hos oss kan du som anhörig få stöd att stötta.

Lämna kriminalitet

Vi vet att man behöver stöd inom flera olika livsområden för att bryta upp ur kriminalitet, därför formar vi i Botkyrka ett individanpassat och samlat stöd för att hjälpa dig göra en livsstilsförändring.

Botkyrka kommuns avhopparverksamhet

E-post: stodcentrum@botkyrka.se

E-tjänst: service.botkyrka.se/ungbrottsutsatt

Besöksadress (bara med bokad tid):
Doktorsvägen 2, Tumba