Återvinningsstationer och återvinningscentraler

Återvinningsstationer

I Botkyrka kommun finns ett fyrtiotal återvinningsstationer för insamling av tidningar och förpackningar av papper, glas, metall och plast. Återvinningsstationerna är obemannade och öppna dygnet runt. Observera att det endast är förpackningar och tidningar du ska lämna på återvinningsstationen.

Från och med 1 januari 2024 tog SRV återvinning AB (SRV) över ansvaret för återvinningsstationerna från Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI AB). Skälet till övertagandet är förändrad lagstiftning där regeringen har beslutat att Sveriges kommuner ska ta över ansvaret för förpackningsinsamlingen från hushållen. Kommunen har gett SRV i uppgift att hantera drift och skötsel på återvinningsstationerna. För dig som brukar lämna returpapper och förpackningar på återvinningsstationen innebär förändringen inte så mycket, mer än att du vänder dig till SRV i stället för till FTI med frågor och felanmälningar av återvinningsstationer. I samband med att SRV tagit över återvinningsstationerna har stationen i Rosenhill vid OKQ8 i Grödinge samt stationen på Segersjövägen 59 i Tumba stängts.

På SRV:s hemsida kan du läsa mer om återvinningsstationerna och vad som är en förpackning och hur du ska sortera. Där kan du även hitta din närmaste återvinningsstation eller göra en felanmälan om någon behållare är full eller om det är skräpigt på återvinningsstationen.

Du kan även ringa SRV:s kundservice för återvinningsstationerna, tel 08-608 90 03. Kundservicen är bemannad vardagar kl. 9-14. Från och med februari kommer öppettiderna utökas till kl. 8-20 på vardagar och kl. 10-16 på lördagar.

Återvinningscentraler

Inkast till pappersåtervinningskärl.

Sorterat grovavfall, trädgårdsavfall, elavfall och farligt avfall mm lämnar du på SRV:s återvinningscentraler (ÅVC). Det finns två återvinningscentraler i Botkyrka en i Skyttbrinks industriområde och en i Fittja.

För att komma in på återvinningscentralen använder du ditt körkort. Inpassering med körkort gäller alla privatpersoner som är folkbokförda eller har ett fritidshus i någon av SRV:s ägarkommuner (Huddinge, Haninge, Botkyrka, Nynäshamn och Salem). Om du saknar körkort kan du ansöka om ett passerkort här. ÅVC formulär - SRV Återvinning (srvatervinning.se)

Företagskunder kan ansöka om att bli fakturakunder eller betala på plats.

SRV:s webbplats hittar du information om sortering, öppettider och viktig information inför ditt besök på återvinningscentralen.

Återvinningscentral Skyttbrink, Tumba

Himmelsbodavägen 19, Tumba