Vattenmätare

Vattenmätaren visar hur mycket vatten du använder i fastigheten. Du som får ett avläsningskort hemskickat ansvarar själv för att läsa av din vattenmätare regelbundet. De modernare och senare installerade vattenmätarna fjärravläser kommunen.

• Vattenmätare i villor och byts ut var 10:e år.
  • Vattenmätare i flerfamiljsbostäder och industrier och byts ut var 5:e år.
  • Vattenmätaren ska alltid vara placerad så att den är lätt att komma åt.

Kommunens ansvar

Det är kommunens uppgift att installera, flytta, byta ut och sköta servicen av din vattenmätare. Botkyrka Kommun ansvarar endast för vattenmätaren.

Ditt ansvar

Som fastighetsägare ansvarar du för kranar och ventiler och reparerar dem vid behov. När du flyttar ska du skicka in en blankett där du fyllt i ställningen på vattenmätaren. Blanketten ska vara underskriven av både dig och den nya ägaren som gemensamt ska godkänna mätarställningen.

Vill du veta mer?

I vår broschyr får du reda på mer om hur det fungerar med vattenmätare i Botkyrka kommun. Hur ansvaret är fördelat, hur den ska placeras och hur och när den ska bytas ut.

Digital vattenmätare

Du som har en ny digital vattenmätare som är fjärravläsningsbar installerad behöver inte läsa av den manuellt. Kommunen tar själva in avläsningarna varje kvartal. Därför får du inte längre något avläsningskort.

En nyare variant av en vattenmätare.

Ny vattenmätare.

Mekanisk vattenmätare

Har du fortfarande kvar den mekaniska vattenmätaren får du avläsningskort som vanligt och du läser av den som tidigare. Du som fastighetsägare ska läsa av din vattenmätare minst en gång om året och lämna in informationen till VA-enheten. När det är dags för ordinarie byte av din vattenmätare kommer du att få en ny fjärravläsningsbar modell installerad.

En äldre variant av en vattenmätare.

Äldre vattenmätare.