Trafikmiljö och säkerhet

• Trafiksäkerhet frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om trafiksäkerhet, t.ex. om farthinder, hastighet, övergångställe m.m.

• Cykel

Botkyrka kommun arbetar långsiktigt med att öka cyklandets andel av det totala resandet.

• Tomgångskörning

I Botkyrka kommun får du ha motorn på tomgång i högst en minut.

• Bilpool

Botkyrka kommun har en bilpool med biogas- och elbilar som kan användas av både medborgare och anställda i kommunen.

• Så klipper du häcken

Så här bör du klippa din häck för att förbättra sikten och öka säkerheten på bostadsgator.

• Bygga in- och utfart

Om du vill bygga en in- och utfart eller flytta den kan du ansöka om detta hos Botkyrka kommun.

• Ansök om tillstånd för tunga, långa och breda fordon

Här hittar du blanketter och information om vad du behöver för att söka dispens för tunga, långa och breda fordon.

• Mobilitetsveckan

Den europeiska mobilitetsveckan infaller 16-22 september varje år. Botkyrka kommun deltar med aktiviteter och informationskampanj.

Miljöbarometern

Här finns statistik och annan information om hur trafik och transporter påverkar energi och miljö i Botkyrka.

Miljöbarometern