Dansföreställning 2023

Här bokar du biljetter till årets dansföreställning

Lördag 9 december 17.00
Söndag 10 december 12.00 och 17.00

Program Pdf, 370.2 kB.

Dans på Botkyrka kulturskola

Dans är så mycket mer än att träna steg. Dansen är ett språk bortom orden där du kan uttrycka och visa känslor med kroppen, oavsett om du dansar för din egen skull, eller drömmer om den stora scenen.

Dans på Botkyrka kulturskola

På Botkyrka kulturskola kan du välja på en rad olika dansstilar och du får dansa med andra i din egen ålder. Hos oss utvecklar du på ett roligt sätt din kroppskontroll och din känsla för musik och rytm.

Vi har dansgrupper för barn och ungdomar, nybörjare och fortsättningsgrupper. Varje termin avslutas med en dansföreställning eller dansuppvisning.

Danslek

Ålder: 3-4 år

Vi låter fantasin och kreativiteten flöda och introducerar dansen på barnens nivå. Vi stampar, trippar, virvlar och tränar på så sätt upp både balans och teknik. Läraren baserar sin undervisning på barndanspedagogik. Från dansleken fortsätter färden till förberedande dans

Förberedande dans

Ålder: 5-6 år

Med leken som medel provar vi på små danstekniska övningar för att ge grunden för den fortsatta dansträningen. Du får en ökad förståelse för din smidighet, balans, styrka och hållning. Du får prova att använda din egen fantasi och kreativitet i dansen genom enkla koreografier. Läraren baserar sin undervisning på barndanspedagogik. Undervisningen ger dig en grund inför balettmix eller dansmix.

Dansmix

Ålder: 7-10 år

Här får du som gillar att dansa prova på flera olika dansstilar. Allt från jazzdans och streetdance till modern dans och improvisation. Du får träna upp smidighet, musikalitet och uttryck, i olika kombinationer och koreografier, till olika musikstilar.

Showdans

Ålder: från 10 år

Showdansen, som även kallas jazzdans, rymmer mycket och utvecklas ständigt. Idag ses jazzdansen främst på musikalscener, i musikvideos eller på stora dansscener. På lektionerna möter du allt från showjazz till streetjazz och lyrisk eller modern jazz.

Vi arbetar med kroppshållning, smidighet, styrka, balans, koordination och musikalitet. Vi arbetar med grundsteg inom jazzdansen samt längre kombinationer och koreografier. Grupperna är åldersindelade i nybörjar- och fortsättningsnivå

Streetdance

Ålder: från 10 år

Streetdance är ett samlingsnamn för en rad olika danser och innefattar bland annat locking, breaking, popping, house, och new style/hiphop. Denna dansgenre är ett återkommande inslag i musikvideos, filmer och i ”battles”, likväl som flashmobs.

På lektionerna arbetar vi med kondition, styrka, koordination, smidighet och musikalitet. Du får lära dig grundsteg och rörelser samt olika ”grooves” från de olika stilarna och vi arbetar med längre kombinationer, koreografier och improvisation. Grupperna är åldersindelade i nybörjar- och fortsättningsnivå.

Indisk dans

Ålder: från 7 år

Här får du prova både traditionell indisk dans och bollywood. Du får lära dig nya danskoreografier, göra dina egna koreografier och sjunga rytmer. Du får berätta historier med graciösa handrörelser och spännande ansiktsuttryck. Du får öva musikalitet, improvisation, koordination, koncentration, styrka, balans och hållning.

Dansa utan krav

Ålder: från 13 år

Dansa utan krav är en gratis och kravlös danskurs för tjejer, 13-18 år, som har problem med sömn, stress, oro och smärta. Tillsammans tränar vi olika dansstilar utan krav på uppvisning eller prestation. Du behöver inte ha dansat innan!

Måndagar och onsdagar kl. 16:15 – 17:45 i lilla gymnastiksalen Fittjaskolan.

Anmäl dig via vår kurskatalog.

Har du frågor? Maila nadine.bolso@botkyrka.se eller caroline.svensson@sv.se

Kulturskolans kurskatalog

E-post: kulturskolan@botkyrka.se