Infartsparkeringar - Frågor och svar
Här hittar du vanliga frågor och svar om kommunens infartsparkeringar i Tumba och Tullinge.
När börjar avgifterna att gälla?
- De börjar gälla den 2 mars 2026.
Vad kostar det att parkera och vilka tider på dygnet?
- Avgiften gäller dygnet runt och är
- 10 kronor per timme vardagar mellan kl. 7-17, max 50 kronor per dag
- 2 kronor per timme övrig tid
Varför ska man betala på vissa infartsparkeringar även om du har SL kort?
- Kommunen är uppdelad i 3 olika typer av markägarskap, allmän platsmark, kommunal kvartersmark eller privat mark. Vissa infartsparkeringar ligger på allmän platsmark och övriga ligger på kommunal kvartersmark. På allmän platsmark säger lagen att alla ska betala oavsett om man har SL kort eller inte. För att SL biljett ska gälla måste detaljplanen ändras och sånt tar tid.
Kommer tillfälliga bussterminalen att återställas till infartsparkering som tidigare?
- Ja, en kommer att återställas som infartsparkering
Vi som parkerade vid Tumba ishall förut, vart ska vi parkera?
- Ni kan antingen parkera på infartsparkeringen med SL kort/avgift eller parkera på Xcenters/Tumba gymnasiums parkering via Bondgårdsvägens infart. Läs parkeringsreglerna så ni vet vad som gäller!
Fungerar det att parkera med SL enkelbiljett?
- Ja, enkelbiljett hos SL fungerar i Botkyrka kommun.
Hur länge får jag parkera med SL-biljett?
- Parkeringen gäller till kl. 24 med alla biljettyper, även med enkelbiljett.
Fungerar det att parkera med Movingo-biljett?
- Nej, tyvärr gör det inte det.
Fungerar det att parkera med enkelbiljett betalad med betalkort?
- Nej, du behöver använda ett SL-kort eller SL-appen.
Kan jag använda en vilande SL-biljett?
- Nej, biljetten måste vara aktiverad
Var registrerar jag mitt SL-kort/biljett?
- Gå in på hemsidan https://sl.parkera.nu/
- Säkerställ att du är på infartsparkering antingen i Tumba eller i Tullinge
- Ange ditt SL-kortnummer/ Applikations ID
- Därefter anger du ditt registreringsnummer
- Nu är det klart!
Tillval: I rutan finns ett tillval för 4,95 kr där du får en månads mailbekräftelser för parkeringen. Observera att detta är en tjänst från parkera.nu och ingenting som kommunen ansvarar för.
Om du använder en enkelbiljett måste biljetten vara aktiverad för att kunna registreras.
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.