Kontakt

Öppna desktopmenyn

Bidrag för att anpassa bostaden

Bostadsanpassningsbidrag är ett ekonomiskt bidrag för dig som har en bestående funktionsnedsättning och behöver anpassa din permanenta bostad.

Krav för bostadsanpassningsbidrag

Du kan få bidrag om du har en bestående funktionsnedsättning, till exempel rörelsehinder, nedsatt syn eller en kognitiv funktionsnedsättning. Det ska finnas en klar koppling mellan din funktionsnedsättning och den åtgärd som du söker bidrag för. Behovet måste styrkas med ett intyg från medicinskt sakkunnig, till exempel arbetsterapeut, fysioterapeut eller i vissa fall läkare. Behovet måste tydligt framgå i intyget.

Du kan till exempel få bidrag för att

  • ta bort trösklar
  • sätta upp stödhandtag
  • ordna en ramp vid entrén

Ett krav är att det ska finnas ett direkt samband mellan anpassningen och din funktionsnedsättning och att åtgärderna ska vara nödvändiga.

Bostadsanpassningsbidrag kan inte användas till åtgärder som betraktas som normalt bostadsunderhåll, renovering eller till att åtgärda tekniska brister i bostaden.

Ansök om bostadsanpassningsbidrag

För att ansöka om bostadsanpassningsbidrag behöver du skicka in:

  • En ansökan.
  • Ett medicinskt intyg
  • Ett medgivande från din fastighetsägare om det inte är du själv som äger din bostad.
  • Ibland kan det också behövas en offert.

Ansökan

Ansökan kan göras digitalt eller via pappersblankett, se information längre ner på sidan. Du kan få hjälp på ditt medborgarkontor med att fylla i och skicka in ansökan.

Intyg

Du ska bifoga ett intyg från en arbetsterapeut eller annan medicinskt sakkunnig som tydligt styrker behovet av åtgärden.

Fastighetsägarens medgivande

Du ska bifoga ett skriftligt medgivande från din fastighetsägare, till exempel hyresvärd eller bostadsrättsförening. Om du bor i eget hus och inte är ensam ägare av din bostad ska ett medgivande från övriga ägare bifogas. Kommunens handläggare kan hjälpa till att inhämta ägarmedgivande från din fastighetsägare, men handläggningen av ditt ärende går fortare om du själv skickar in ägarmedgivandet tillsammans med din ansökan.

För att ansöka om bostadsanpassningsbidrag kan du använda vår e-tjänst. För att använda tjänsten behöver du ha BankID för att legitimera dig.
Du kan välja att ladda upp bilagor eller skicka dem med vanlig post.

Offert

I vissa fall krävs även en offert. Till exempel vid större ramper, hissinstallationer, större badrumsanpassningar. Vänd dig till bostadsanpassningen innan du tar in en offert. Kommunen hjälper dig då att kontrollera att det är ett seriöst företag. Om du inte låter kommunen kontrollera entreprenören riskerar du att inte kunna få ditt bostadsanpassningsbidrag utbetalt. Kommunen kan endast betala ut bidrag för arbeten utförda av seriösa företag.

Vid enklare anpassningar som till exempel uppsättning av stödhandtag, borttagning av trösklar eller installation av en spisvakt krävs ingen offert.

 

Ansök via e-tjänst

För att ansöka om bostadsanpassningsbidrag kan du använda vår e-tjänst. För att använda tjänsten behöver du ha BankID för att legitimera dig.

Du ska bifoga ditt intyg och ditt fastighetsägarmedgivande i e-tjänsten. Du kan fota eller scanna in dem och bifoga dem som filer i e-tjänsten.

Ansök via blankett

Ansökan skickas till kommunen tillsammans med ett intyg från en arbetsterapeut eller annan medicinskt sakkunnig som styrker behovet av åtgärden.

Du ska också skicka in ett skriftligt medgivande från fastighetsägare eller bostadsrättsförening.

Handlingarna skickar du till:

Botkyrka kommun
Bostadsanpassning
Samhällsbyggnadsförvaltningen
147 85 Tumba

Du kan också beställa blanketter från medborgarcenter per telefon.

 

Utredning och beslut

När ansökan är komplett gör handläggaren en utredning och fattar ett skriftligt beslut utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag (SFS 2018:222). Bidragsbeloppet motsvarar en skälig kostnad för de sökta åtgärderna.

Avslag och överklagan

Om bostadsanpassningsbidrag inte beviljas får du ett skriftligt beslut om avslag på hela eller delar av din ansökan med motiveringar till avslaget. Du kan överklaga kommunens beslut. Ditt överklagande ska ha kommit in till kommunen inom tre veckor från den dag du tog emot beslutet. Handläggaren kan då ompröva beslutet till din fördel om nya uppgifter styrker behovet av bostadsanpassning. Om handläggaren inte omprövar beslutet, skickas din överklagan till Förvaltningsrätten för prövning.

Beställning av arbetet

När du har fått beslut om bostadsanpassningsbidrag ansvarar du för att beställa arbetet som ska utföras. Du väljer och anlitar en entreprenör.

Konsumenttjänstlagen (1985:716) gäller mellan dig och entreprenören du anlitar. Väljer du att utföra anpassningen själv kan du få bidrag för material, inte arbetstid.

Byta bostad eller bygga nytt

Om du har en funktionsnedsättning förväntas du välja en bostad som är lämplig för dig med hänsyn till din funktionsnedsättning. Bostadsanpassningsbidrag lämnas inte till sådana åtgärder som beror på att den nya bostaden är uppenbart olämplig i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden.

Vid nybyggnad ska huset redan från början utformas så att det är lämpligt utifrån funktionsnedsättningen.

Reparationer och underhåll

Du äger de anpassningar som du fått bidrag till, vilket innebär att du själv står för eventuella reparationer och underhåll. Du kan däremot ansöka om bidrag för reparation av tekniskt avancerad utrustning som anskaffats med stöd av bostadsanpassningsbidrag. Ansökningsblankett samt fakturakopia skickar du till bostadsanpassningen, och en handläggare utreder om reparationen är bidragsberättigad. Vid reparation av dörröppningsautomatik, vänd dig för felanmälan till medborgarcenter på telefonnummer 08-530 610 00.

Vid reklamation ska du kontakta entreprenören som utfört arbetet.

Klicka här för information om felsökning för dörröppningsautomatik.

 

Frågor eller funderingar?

Välkommen att kontakta medborgarcenter via telefon eller e-post.

Senast uppdaterad:

Senast uppdaterad: