Färdtjänst

Du som har svårt att resa med allmänna färdmedel kan få resa med färdtjänst. Servicen finns för dig som till exempel inte ser, har svårt att röra dig eller inte kan åka ensam utan ledsagare.

Om färdtjänst

Med färdtjänsten får du ett färdtjänstkort som du beställer dina resor med. Det vanligaste är att resa med taxi, men du som behöver kan också beställa specialfordon med rullstolslift. Resorna har reducerat pris och gäller ofta på högkostnadsskyddet. I SL-trafiken reser du alltid gratis tillsammans med din ledsagare.

För att få färdtjänst måste ditt funktionshinder vara bestående, minst tre månader eller längre. Du måste också vara folkbokförd i Stockholms län.

Färdtjänstkortet gäller bara för resor inom Stockholms län.

Här kan du läsa mer om Färdtjänst för region Stockholm

Här kan du få information om färdtjänst på lättläst svenska och på 6 andra språk

Så ansöker du om färdtjänst

Be din läkare om ett intyg för färdtjänst

Din läkare kommer då att skicka intyget till

Medborgarcenter
Botkyrka kommun
14785 Tumba

Fyll i ansökningsblankett

Ansökningsblanketten får du med posten efter att ditt läkarintyg kommit in till medborgarkontoret.

Utredning

Medborgarcenter gör en utredning som blir beslutsunderlag för färdtjänstnämnden på Trafikförvaltningen.

Svaret kommer med posten

Svaret på din ansökan får du i ett beslut från färdtjänstnämnden. Om du fått ja till färdtjänst får du också broschyren ”Resa med färdtjänst”, där du bland annat kan läsa om hur du beställer resor och vad det kostar.

Du får ditt färdtjänstkort

Cirka tre-fyra veckor efter beslutet skickas ditt färdtjänstkort till dig.

Trevlig resa!

Om ditt färdtjänstkort har gått ut

Om ditt färdtjänstkort har gått ut behöver vi få ett nytt läkarintyg. Det får inte vara äldre än 3 månader.

Riksfärdtjänst – resor över länsgränser

Riksfärdtjänst är till för dig som har en funktionsnedsättning som gör att dina resor blir extra kostsamma. Du kan ansöka om din funktionsnedsättning är bestående (det vill säga att den varar under sex månader eller längre).

Med riksfärdtjänsten kan du åka tåg, båt, flyg eller speciellt anpassat fordon mellan Stockholms län och ett annat län. Resorna kan du ansöka om vid enstaka tillfällen – till exempel när du ska på semester eller besöka vänner och släktingar.

När du reser med riksfärdtjänst betalar du en så kallad egenavgift. Den beräknas efter hur långt du reser, och tar hänsyn till att du inte ska behöva betala mer för din resa än vad en normal biljett skulle kosta. Kostnaderna för till exempel rullstolsplats, eller för att du tar med din ledsagare, betalar kommunen.

Ansök om riksfärdtjänst

Skicka in blanketten minst tre veckor innan avresedatum.