Färdtjänst
Du som har svårt att resa med allmänna färdmedel kan få resa med färdtjänst. Servicen finns för dig som till exempel har svårt att röra dig, inte ser eller inte kan åka ensam utan ledsagare.
Om färdtjänst
Med färdtjänsten får du ett färdtjänstkort som du beställer dina resor med. Det vanligaste är att resa med taxi, men du som behöver kan också beställa specialfordon med rullstolslift. Resorna har reducerat pris och gäller ofta på högkostnadsskyddet. I SL-trafiken reser du alltid gratis tillsammans med din ledsagare.
För att få färdtjänst måste ditt funktionshinder vara bestående, minst tre månader eller längre. Du måste också vara folkbokförd i Stockholms län.
Färdtjänstkortet gäller bara för resor inom Stockholms län.
Här kan du läsa mer om Färdtjänst för region Stockholm
Här kan du få information om färdtjänst på lättläst svenska och på 6 andra språk
Så ansöker du om färdtjänst
1. Be din läkare om ett särskilt läkarintyg
Du behöver ett intyg som heter "Läkarintyg för färdtjänst" – andra intyg godkänns inte.
· Intyget får vara högst tre månader gammalt.
· Om du har en ögonsjukdom måste intyget skrivas av en
specialistläkare.
Skicka läkarintyget till Medborgarcenter
Din läkare eller du själv skickar intyget till:
Medborgarcenter
Botkyrka kommun
147 85 Tumba
Du kan också lämna det personligen på ett medborgarkontor.
Fyll i ansökningsblanketten
När intyget kommit in kallas du till ett utredningsbesök.
Med kallelsen får du en blankett där du beskriver dina svårigheter. Ta med den ifyllda blanketten till besöket.
Ta med ett nytaget fotografi
Fotot behövs till färdtjänstkortet. Om du inte har ett kan du bli fotograferad vid besöket.
Utredning hos kommunen
Vid besöket görs en utredning om hur din funktionsnedsättning påverkar din möjlighet att resa med kollektivtrafik.
Utredningen, läkarintyget, din ansökan och fotot skickas sedan till Färdtjänsten.
Du får ett beslut med posten
Färdtjänsten avgör om du beviljas färdtjänstoch skickar hem ett beslutsbrev hem till dig.
Om du får ett ja, skickas även broschyren ”Resa med färdtjänst” hem till dig.
Frågor om beslutet? Kontakta Färdtjänsten, Region Stockholm på telefon 08-720 80 80.
Ditt färdtjänstkort skickas hem
När beslutet är klart får du kortet med posten.
Vill du veta hur lång handläggningstiden är? Klicka här:
Hur lång tid tar det att få ett beslut om färdtjänst?
Trevlig resa!
Svar på några vanliga frågor:
Vad gör jag när färdtjänstkortet har gått ut?
Om ditt färdtjänstkort har gått ut behöver vi få ett nytt läkarintyg för färdtjänst. Läkarintyget får inte vara äldre än 3 månader.
Vad gör jag om jag tappat bort mitt färdtjänstkort?
Läs information om ditt färdtjänstkort på länken nedan:
Så här fungerar ditt färdtjänstkort
Vad gör jag om jag behöver fler resor/arbetsresor?
Läs information om hur du söker om fler resorpå länken nedan:
Du kan ansöka om fler resor
Riksfärdtjänst – resor över länsgränser
Riksfärdtjänst är till för dig som har en funktionsnedsättning som gör att dina resor blir extra kostsamma. Du kan ansöka om din funktionsnedsättning är bestående (det vill säga att den varar under sex månader eller längre).
Med riksfärdtjänsten kan du åka tåg, båt, flyg eller speciellt anpassat fordon mellan Stockholms län och ett annat län. Resorna kan du ansöka om vid enstaka tillfällen – till exempel när du ska på semester eller besöka vänner och släktingar.
När du reser med riksfärdtjänst betalar du en så kallad egenavgift. Den beräknas efter hur långt du reser, och tar hänsyn till att du inte ska behöva betala mer för din resa än vad en normal biljett skulle kosta. Kostnaderna för till exempel rullstolsplats, eller för att du tar med din ledsagare, betalar kommunen.
Ansök om riksfärdtjänst
Skicka in blanketten minst tre veckor innan avresedatum.
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.