Järnåldersbyn Hogslaby

Två flickor kardar ull i järnåldersbyn

Hogslaby är Botkyrka kommuns järnåldersby. Området runt Hogslaby är mycket rikt på kulturhistoriska lämningar och fornminnen som inspirerat till olika pedagogiska program.

Järnåldersbyn består av fyra små tidstypiska träbyggnader intill sjön Aspens strand strax väster om Hågelby gård. Hogslaby används främst för undervisning för kommunens skolbarn. Varje år anordnas även flera "öppet hus" för allmänheten. Då kan man prova på olika hantverk som smide och smyckestillverkning. Håll utkik i kalendern här på botkyrka.se för information om öppet hus.

Hogslaby för alla treor i Botkyrka

I Hogslaby järnåldersby erbjuds alla tredjeklassare i Botkyrka två besök där eleverna lär sig med om järnåldern. Det första besöket består av en halvdags introduktion i vad arkeologi är och vad vi kan veta om hur människor levde under förhistorisk tid. Gruppen besöker också de fornlämningar som finns i omgivningen.

På det andra heldagsbesöket får eleverna prova på att leva järnåldersliv i vår by.
Under handledning av forntidspedagoger får eleverna prova olika historiska vardagstekniker: laga mat, baka bröd och samla ätliga växter. I smedjan arbetas med järn som blir till amuletter m m. Eleverna får också komma ut på en upptäcksvandring där de med samarbete och list löser olika problem.

Dessa två tillfällen ingår i Botkyrkas Kulturgaranti för årskurs tre. Det innebär att alla treor har möjlighet att få komma på två kostnadsfria besök i Hogslaby.

För skolklasser utanför Botkyrka

Även skolklasser från andra kommuner kan komma på lägerskola i Hogslaby. Då kostar besöket 7 000 kronor per dag. Kontakta samordnare för att boka ett besök.

Åsa Anderljung
Kultur och fritidsförvaltningen