Kompetensutveckling i svenska språket

Vi utbildar vid behov medarbetare i svenska språket, och du som söker arbete inom vissa verksamheter kommer att göra ett arbetsprov i svenska.

Flera språk är en tillgång

Många medarbetare i Botkyrka kommun kan fler än ett språk. Det är en viktig tillgång, men det är också viktigt att behärska svenska som ett grundspråk. Många tjänster ställer höga krav på förmågan att förstå och göra sig förstådd och även på förmågan att läsa och skriva på svenska. Det ger bättre förutsättningar för medarbetaren att utföra sitt uppdrag, men stärker även medarbetaren i kontakter utanför arbetslivet.

Arbetsprov

Du som ska anställas inom vård och omsorg eller förskola kommer göra ett arbetsprov för att säkerställa verksamhetskunskaper samt kunskaper i svenska.

Arbetsprovet genomförs digitalt och är självrättande med fasta värden för icke godkänt, godkänt och godkänt. Hörförståelse, skriftlig språkförmåga och läsförståelse ingår i provet. Vid intervjutillfällena bedöms den muntliga språkförmågan.

Arbetsprov i svenska inom vård och omsorg påbörjas under våren 2023.

Medarbetare från förskolor i Botkyrkor i en samlingsbild under diplomeringsceremoni

Medarbetare från olika förskolor i Botkyrka som gått en språkstärkande utbildning. Bilden är efter en diplomeringsceremoni februari 2020.

Höjd språkkompetens

I mål och budget för 2020 beslutade kommunfullmäktige att ett verktyg ska tas fram för att säkerställa språkkompetensen hos dem som söker tjänster inom vård- och omsorg eller förskola.

Lediga jobb

Välkommen till en inspirerande plats full av möjligheter. Vi söker dig som är öppen, modig, ansvarstagande och energisk.