Botkyrkadialogen Grödinge

Våren 2024 kommer Botkyrkadialogen tillbaka till Vårsta-Grödinge. Så snart datum och platser är klara kan du läsa om det här. Hoppas vi ses i vår!

Slitaget på välbesökta Vårsta strandpark var, precis som dialogdeltagarna vittnade om hösten 2021, omfattande. Dialogkommissionen avsatte därför
385 000 kronor för att kunna genomföra ett rejält lyft av parken. Under 2022 genomfördes följande upprustning:

• Byte av glas och plåt i väggar/tak på växthuset, och el och belysning har reparerats
  • Växthuset har fått bänkar och bord och utanför finns nu en grill
  • En bänk i växthuset har flyttats ut till bryggan
  • Utbytta bräder på bänkar, soffor och bord vid den befintliga grillplatsen och i parken
  • Byte av grill vid grillplatsen
  • 2 nya solsoffor har monterats på bryggan
  • Belysningsstolpar mellan växthus och grillplats har kompletteras
  • Justering/toppning grusgångar
  • Beskärning av träd för att göra parken mer tillgänglig och trygg
  • Justering/toppning av grusgångar
  • Beskärning träd för bättre framkomlighet och ur trygghetssynpunkt.

Fartfylld sambavecka

För att möta önskemålet om fler aktiviteter för barn och unga genomfördes en fartfylld sambavecka på Brotorpsbadet sommaren 2022. Mellan 8–13 augusti kunde både barn, unga och vuxna prova på sambafotboll, futevolei, capoeira sambamusik live , bad och grillning. En av många mycket uppskattad vecka!

De övriga förslagen som blev godkända var:

"Minska hastigheten i Bremora." Under 2023 kommer det att anläggas farthinder på Bremoravägen vid övergångsstället och vid den ombyggda busshållplatsen på Grönfinkvägen, då det kom fram i dialogen att många upplever problem med hastigheten på biltrafiken i området.

"Fler papperskorgar i centrala Vårsta."

4 nya papperkorgar sätts upp i Vårstaområdet. Två befintliga papperskorgar placeras på mer lämpliga platser.

Förslagen som Dialogkommissionen inte driver vidare hanteras i kommunens ordinarie synpunktshantering.

En grupp barn med gula fotbollkläder står i ring runt en vuxen tränare som ser ut att instruera barnen.

Barnen lyssnar på tränaren Erik "Samba-Erik" Johansson när han instruerar i sambafotboll som ska vara "vackra dribblingar, passningar och vänskap". Bilden är från Sambafotbollsveckan på Brotorpsbadet i Tumba 2022.

Dialogresultat 2019

Totalt kom 97 förslag in till kommunen från Grödingeborna. Flera förslag rörde samma fråga, eller var snarlika. Pengarna används bland annat till:

• Förbättring av skolgården på Malmsjö skola genom en pergola för skugga, skateramp och markerad cykelväg över skolgården
  • Delfinansiering för att städa upp Grödingevallen
  • Förbättrad belysning i Vårsta strandpark

Delta digitalt

Om du inte kan komma till platserna där Botkyrkadialogen är så kan du delta digitalt på dialog.botkyrka.se