Tumba centrum
Området kring Tumba centrum rustas upp med en ny bussterminal, förbättrade gång- och cykelbanor och nya verksamhetslokaler samt cirka 350 nya bostäder.
Fram till 2027 ska flera förbättringar kring Tumba centrum genomföras för gångare, cyklister, bilister och pendlare. Projektet omfattar centrala delar av Tumba och innehåller cirka 350 bostäder, lokaler i bottenvåningar, ny bussterminal, förbättrade gång- och cykelbanor samt nya trafiklösningar.
Detaljplanen för området vann laga kraft år 2015. Men det var först 2021 som den nya ägaren för Tumba centrums galleria, tillsammans med kommunen och SL, tog fram en ny utformning för projektet.
Visionsbilderna här ovanför visar hur det kan komma att se ut vid den nya bussterminalen. Bilderna är framtagna av Nivå Landskapsarkitektur AB.
Ny bussterminal
Den nya bussterminalen kommer att placeras på samma plats som den legat på. Huvudsyftet med satsningen är att möjliggöra fler bussavgångar, öka tryggheten och att göra platsen mer trivsam att vistas på.
Terminalen kommer att präglas av öppenhet och genomsiktlighet. Enligt planen kommer skärmtak att byggas vid stationsbyggnaden och i mitten av terminalen, och ersätta det sammanhängande taket som finns över hela terminalen i dag. Vid hållplatserna kommer busskurer att placeras, som skydd mot vädret. Det blir grönare med lägre buskar och blommor och fler sittplatser i anslutning till hållplatserna.
Förbättrad belysning och tillgänglighet
Belysningen på terminalen blir betydligt bättre än i dag, vilket kommer att bidra till en trygg och säker upplevelse när man vistas och rör sig på platsen. De rulltrappor och hissar som finns i anslutning till bussterminalen kommer att bytas ut och moderniseras för att förbättra tillgängligheten.
Ordinarie terminalområdet stängdes 1 februari 2025
Terminalområdet för ordinarie bussterminal stängdes och stängslades in den 1 februari. Det är fortfarande möjligt för gående att ta sig till centrumingången och till KP Arnoldssons väg via en tillfällig gångväg.
Avstängda trappor och rulltrappor från ordinarie terminal
Rulltrappan, som går upp till centrum, till den inglasade gångbron kommer att vara avstängd medan ordinarie terminal byggs om. Även trappan som går upp/ner mellan norra gångbron (mot Stockholm till) och ordinarie bussterminal, samt trappan från Gröndalsvägen till terminaleområdet, kommer att vara avstängda.
Se kartan nedan för alternativa gångvägar.
Större påverkan mellan 22-05
För dig ska till eller kommer ifrån Storvretenhållet (öster om Tumba centrum) mellan kl. 22 och 05, då centrum är stängt, är det en ganska stor påverkan, då du behöver gå runt centrum för att ta dig fram (se gul pil på kartan nedan).

Klicka på kartan för att få upp en större bild. Den svarta pilen visar den gångväg som kommer att finnas vid området där befintlig terminal byggs om. Den gröna pilen visar hur man går för att ta sig till Tumba centrum och andra sidan spåret från gångbron som är mot Stockholm till. Den gula pilen visar hur man tar sig till den inglasade gångbron mellan 22-05, då centrum är stängt. Blå pilen visar hur man går till Tumba centrum då trappan från Gröndalsvägen är avstängdstängd.
Ersättningsterminal öppnade 1 februari 2025
Under ombyggnationen av ordinarie bussterminal går alla bussar från en ersättningsterminal, på andra sidan tågspåren, där det tidigare fanns infartsparkeringsplatser. Busshållplatser har också placerats utmed Munkhättevägen.
Ersättningsterminalen togs i bruk 1 februari 2025 och planeras användas fram till årsskiftet 2026/2027.
Hållplatskarta
På SL:s hemsida kan du se från vilken hållplats på ersättningsterminalen din busslinje går.

På kartan visas befintlig bussterminal (rosamarkerad), ersättningsterminalen (rödmarkerad), den nya infartsparkeringen för pendlare med 120 platser (blåmarkerad) och nya infartsparkeringen med 50 platser (gulmarkerad till vänster)
Nya flerbostadshus
Tre flerbostadshus med verksamhetslokaler mot den nya bussterminalen ska byggas söder om terminalen av centrumägaren Niam – någonting som kommer och bidra till en ökad trygghet och bättre service för resenärerna. Botkyrkabyggen ska också att bygga flerbostadshus på Gröndalsvägen – Tumba Terass och Tumba port – i enlighet med gällande detaljplan från 2015. Du kan läsa mer om Tumba port på Botkyrkabyggens hemsida.
Båda byggena startar i början av 2025.
Nya trafiklösningar
I planerna ingår att förbättra cykelstråket förbi Tumba centrum så att länken förbi centrumbyggnadens östra entré får ett eget cykelkörfält. Den planerade cykelbanan kommer att ansluta till cykelbanan som går österut, längs Huddingevägen mot Tullinge, för att bygga ihop cykelstråket. Gång- och cykelbanan längs med KP Arnoldssons väg och Gröndalvägen breddas medan körbanan för bilar smalnas av. Idag saknas cykelbanan på delar av sträckan på KP Arnoldssons väg.
Vidare finns planer på att bygga en cirkulationsplats vid Gröndalsvägen och Grödingevägen och för korsningen mellan Grödingevägen och KP Arnoldssons väg finns planer på att bygga trafiksignaler.
Infartsparkeringar för pendlare
Arbetet med ersättningsterminalen för bussar påbörjades under september 2024. Som en följd av det försvann några infartsparkeringsplatser för pendlare. För att ersätta dem blev 50 nya platser tillgängliga på Munkhättevägen den 1 september (gulmarkerat till vänster på kartbilden ovan) och den 1 oktober öppnade en helt ny infartsparkering med 120 platser på Åvägen/Hågelbyleden/Hans Stahles väg (blåmarkerat på kartbilden), med infart från den senare. Den infartsparkeringen kommer att finnas kvar även när den nya bussterminalen tas i drift.
Parkeringen närmast bussterminalen stängs
Den 1 februari stängdes parkeringen närmast ordinarie bussterminal (gråmarkerad på kartan ovan) för att möjliggöra en breddning och förlängning av ordinarien bussterminal.
Ny infartsparkering under tak i Tumba centrum
Den 27 januari öppnade centumägaren NIAM en ny infartsparkering på våning tre i Tumba Centrum. Den kommer är gratis på vardagar mellan 05-22. Läs mer om det här.
Stöd från trafikverket
Trafikverket beviljade under 2023 stöd till Botkyrka kommun om upp till 66 miljoner kronor genom ett så kallat stadsmiljöavtal. Syftet med stadsmiljöavtalen är att främja hållbara stadsmiljöer genom att skapa förutsättningar för att öka andelen hållbara personresor, såsom kollektivtrafik och cykeltrafik. En större del av stödet viks för att bygga den nya bussterminalen men det går även till övriga infrastrukturförbättringar kring Tumba centrum.
Övergripande tidsplan
början av 2025
- ersättningsterminalen för busstrafik öppnas 1 februari
- befintlig bussterminal stängs och ombyggnationen påbörjas
- arbetet med att förbättra gång- och cykelbanor påbörjas
- Centrumägaren NIAM påbörjar bygget av tre punkthus, med lägenheter samt verksamhetslokaler på markplan, vid ordinarie bussterminal i Tumba.
- Botkyrkabyggen påbörjar byggandet av Tumba Port med 70 nya hyresrätter.
Årsskiftet 2026/2027
- den nybyggda bussterminalen samt upprustade gång- och cykelbanor planeras invigas
- ersättningsterminalen stängs och marken med infartsparkeringar återställs.
Frågor?
Du hittar frågor och svar om byggprojektet här.
Om du har frågor om byggprojekten är du välkommen att kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen.
Senast uppdaterad:
Kul att vi kunde vara till din hjälp. Skriv gärna några rader till oss och berätta vad du tyckte var bra.
Vad kan bli bättre på den här sidan? Lämna gärna ett förslag. Du kan göra det anonymt men vill du ha svar behöver du ange din e-postadress.